0

نکات بهداشتی عادت ماهانه در طول کوهنوردی

عادت ماهانه در کوهنوردی
بازدید 3767
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هنگامی که برای یک کوهنوردی برنامه ریزی کرده اید و می دانید که دوره عادت ماهانه شما دقیقا قبل از برنامه و یا در طول آن آغاز می شود، چه راهکارهایی برای مواجه شدن با این موضوع دارید؟ زمانیکه برای اولین بار با این مساله مواجه شدید و نسبت به انجام موارد ضروری آگاه شده اید، متوجه خواهید شد که بروز عادت ماهانه در طول کوهنوردی عادی است و می توانید به راحتی استراحت کنید و این تصور و عقیده قدیمی ناتوان شدن خانم ها با شروع پریود فقط بعنوان یک افسانه و نه واقعیت تایید می شود. با داشتن کمی آمادگی و همچنین اطلاعات کافی در مورد زمان آغاز این روند طبیعی بدن، شما لازم نیست که ماهانه بیش از یکبار به فروشگاه های محصولات بهداشتی مراجعه کنید.

آگاهی از گزینه های انتخابی خود

انتخاب اصلی شما از بین محصولات بهداشتی مورد نیاز در دوره عادت ماهانه در طول کوهنوردی ، تامپون به همراه کاپ قاعدگی است که هریک دارای جوانب مثبت و منفی هستند.

سازماندهی وسایل مورد نیاز خود

 با استفاده از یک (go kit) جعبه یا کیف نگهداری ملزومات موردنیاز که جهت نگهداری وسایل بطور مرتب و جداگانه مورد استفاده قرار میگیرد، شما می توانید وسایل مرتب شده خود را در جای مناسب  قرار داده و بصورت تمیز نگهداری کنید.

آگاهی از دستور العمل های مربوط به ملزومات کوله پشتی

 حتما نکات و موارد ضروری مرتبط با چگونگی نگهداری وسایل موردنیاز برای کوله پشتی خود را بررسی کنید و توجه داشته باشید که ملزومات مهم را از قلم نیندازید.

کوهنوردی در زمان پریود

کاپ های قاعدگی و تامپون ها

هنگامی که در کوه هستید، دو گزینه مناسب برای حل وضعیت دوران عادت ماهیانه وجود دارد: کاپ قاعدگی، تامپون و پد بهداشتی. برخی افراد علاوه بر کاپ قاعدگی، تعداد زیادی تامپون و یا پدهای بهداشتی به همراه می آورند. در این مقاله جوانب مثبت و منفی هریک توضیح داده شده است.

کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی یک وسیله بهداشتی شبیه فنجان سیلیکون یا لاستیک انعطاف پذیر است که خون قاعدگی به داخل آن ریخته می شود. بسیاری از شرکت های محصولات بهداشتی این وسیله بهداشتی را ساخته اند که یک وسیله مناسب برای استفاده در جریان اتفاق افتادن عادت ماهانه در طول کوهنوردی و سفر است. در صورتی که یکی از این وسیله را خریداری کنید می توانید برای چندین سال از آن استفاده کنید. در برندهای مختلف بر اساس سن، میزان جریان خون یا سابقه زایمان اندازه های مختلفی وجود دارد. بعد از قرار دادن کاپ -که فرایند آن متفاوت از قراردادن تامپون است – می توانید تا ۱۲ ساعت آن را نگه دارید. سپس آن را از محل برداشته (مجددا دستورالعمل را بخوانید) و محتویات آن را خالی کنید. پس از تخلیه وسیله، در صورت امکان آن را با آب تمیز شسته، یا آن را با دستمال مرطوب پاک کرده و شستشو دهید.

شما می توانید این کار را در هر زمانی که لازم باشد انجام دهید. برخی افراد در طول مسیر حرکت خود، برای شستشوی کاپ حتی در آن ممکن است ادرار کنند و پس از رسیدن به کمپ آن را می شویند.

شما ممکن است در صورت بروز عادت ماهانه در طول کوهنوردی ترجیح دهید از کاپ فقط در شب یا فقط روز استفاده کنید. بطور معمول برای تمیز کردن کامل بهتر است که کاپ در آب جوشیده شسته شود. بیشتر آنها از یک کیسه کوچک نگهدارنده نخ کشی شده ساخته شده از کتان ضد آب ساخته شده اند.

جوانب مثبت

  • کاپ وزن سبکی داشته و قابلیت استفاده مجدد دارد. بنابراین شما فقط باید یک مورد را بجای تامپون و یا پد بهداشتی که بعد از استفاده وزن آنها اضافه می شود، با خود به همراه داشته باشید.
  • این وسیله آلودگی را از بین برده و محل مورد نظر را نسبت به تامپون تمیزتر نگه می دارد.
  • با استفاده از این وسیله، شما در معرض مواد سفید کننده و یا الیاف موجود در برخی تامپون ها نیستید.

جوانب منفی

  • برای قراردادن وسیله در محل مورد نظر و خارج کردن آن نیاز به تمرین است. این نکته مهمی است که در خانه تمرین داشته باشید و قبل از رفتن به کوه ، در یک یا دو دوره پریود از کاپ استفاده کنید.
  • در هنگام مواجه شدن با عادت ماهانه در طول کوهنوردی در برخی شرایط، فقدان مواد شوینده مثل صابون و آب برای تمیز کردن دست ها و کاپ برای افراد می تواند برای بعضی افراد بعنوان یک عامل بازدارنده از استفاده از این وسیله عمل کند.

کاپ قاعدگی

تامپون یا پد بهداشتی

در هنگام بروز عادت ماهانه در طول کوهنوردی، اگر استفاده از این وسیله بهداشتی برای شما راحت است و دوست ندارید که از کاپ قاعدگی استفاده کنید، می توانید از این نوع وسیله استفاده کنید.

جوانب مثبت

  • شما می توانید تامپون هایی را بدون استفاده از ابزار اعمال کننده های تامپون به همراه داشته باشید تا اینکه حجم کمتری اشغال کند.
  • شما روند نوع استفاده از آن را می دانید و برای شما موثر بوده است.

جوانب منفی

  • باید آنها را با خود حمل کنید، درحالی که که فضا و حجم زیادی را در کوله پشتی شما اشغال می کند.
  • شما باید هر تامپون و پد مورد استفاده را درون یک کیسه مخصوص زباله بسته بندی کنید (نباید این وسایل بهداشتی استفاده شده را در فضای باز انداخته و یا دفن کنید زیرا حیوانات زمین را حفر می کنند).

چگونه وسایل بهداشتی خود را حمل  و نگهداری کنیم؟

پس از تصمیم گیری در مورد اینکه چه وسایلی را می خواهید در کوله پشتی خود قرار دهید، می توانید از ابزار go kit استفاده کنید. این وسیله شامل کیسه ای است که درون آن حاوی یک کیسه تمیز برای نگه داشتن وسایل و ملزومات مورد نیاز و یک کیسه دیگر برای نگه داشتن وسایل استفاده شده در عادت ماهانه در طول کوهنوردی است. با نگه داشتن وسایل خود در داخل کیت بزرگتر، وقتی که در کوله پشتی خود بدنبال وسایل هستید، فقط کافیست یک کیف را بیرون بیاورید اما برخی ترجیح می دهند این دو را کاملا از هم جدا نگه دارند.

کیسه تمیز: برای کیف اصلی خود، ابتدا از کیسه های روتاری و کیسه های خشک ۴ لیتری تا ۸ لیتری  مات و فوق العاده سبک استفاده کنید. سپس موادر زیر را اضافه کنید:

 استفاده از کیسه های فشرده چهارضلعی: در صورت استفاده از تامپون و یا پد بهداشتی در حدود نصف یک جین یکی از جفت ها برای نگهداری پد و یا تامپون و مابقی برای قرار گرفتن در کیسه زباله  وسایل استفاده شده  قرار می گیرند.

ضد عفونی کننده دستی (بطری های کوچک): دستمال های از قبل مرطوب شده موجود در کیسه های زیپ دار (برای استفاده در طول ۳ تا ۵روز)، یا دستمال توالت های رولی

صابون قابل تجزیه: مقدار کم به منظور شستن دست و لباس

کیسه زباله: در هنگام مواجه شدن با مساله عادت ماهانه در طول کوهنوردی، کیسه های فشرده بهترین راه برای حمل تامپون های مورد استفاده، پد بهداشتی و دستمال توالت بخاطر داشتن بوی معطرشان می باشند (نکته: برای کمک بیشتر در مورد کنترل بو، یک کیسه چای خشک یا قهوه را نیز در آن قرار دهید).

در اینجا سه روش تهیه کیسه زباله از یک کیسه زیپ دار اندازه بزرگ بیان شده است:

  • کیسه را به طور کامل با فویل آلومینیومی بپوشانید تا محتویات آن قابل مشاهده نباشد.
  • کیسه را با نوار چسب مجرایی بپوشانید. با انجام این کار، کیسه وزن بیشتری پیدا می کند.
  • بجای فویل یا نوار، زباله را درون کیسه های فشرده ای به اندازه چهارضلعی قرار دهید و سپس همه آنها را درون یک کیسه زباله سایز بزرگ قرار دهید.

نکات بهداشتی و ملزومات کوله پشتی در زمان عادت ماهانه در طول کوهنوردی 

هنگام حضور در محل کمپ دستان خود را با صابون و آب تمیز بشویید و در حالیکه در مسیر هستید از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

شما می توانید از دستمال های از قبل مرطوب شده برای تمیز کردن دستان خود قبل و بعد از قرار دادن یا خارج کردن کاپ یا تامپون های قاعدگی استفاده کنید (در حالیکه برخی از دستمال مرطوب ها مخصوص تمیز کردن کاپ قاعدگی در مواردی که نمی توانید آن را شستشو دهید، استفاده می شوند، برخی از تولید کنندگان این کاپ ها توصیه می کنند که از دستمال مرطوب یا ضدعفونی کننده برای تمیزکردن کاپ خود استفاده نکنید).

چند دستکش پزشکی نیتریل را همراه خود بیاورید تا هنگام قرار دادن یا بیرون آوردن یک کاپ یا تامپون قاعدگی از آنها استفاده کنید تا از کثیف شدن دستان خود جلوگیری کنید.

نکته آخر در ارتباط با نگهداری ملزومات بهداشتی است که در صورت بروز عادت ماهانه در طول کوهنوردی باید به آن توجه داشته باشید، بهتر است که آنها را درکیف کمک های اولیه خود به همراه داشته باشید، حتی اگر از آنها استفاده ای ندارید. اما به راحتی می توانید برای نگهداری زباله های اضافی از این ملزومات بهداشتی استفاده کنید. حتما به خاطر داشته باشید که زباله ها را درون کیسه زباله خود قرار دهید.

منبع: rei.com

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *