0

در تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟

سفر
بازدید 2433
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تابستان و اوقات فراغت آن بهترین فرصت برای سر زدن به گوشه و کنار کشور و آشنایی با میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری آن است. در این میان برخی شهر‌ها به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه‌ای که دارند بیشتر از سایر نقاط ایران‌زمین، به عنوان مقصد نهایی گردشگران تابستانی در مرکز توجه قرار می‌گیرند. ما در این گزارش تلاش کردیم برخی از این نقاط و شهر‌ها را به شما معرفی کنیم.

همدان

یکی از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان همدان است. استان همدان منطقه‌‌ای است مرتفع، کوهستان الوند که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است جزو رشته کوه های داخلی زاگرس است.
کوه الوند در جنوب و غرب شهر تاریخی همدان قرار گرفته و معدنی از سنگ گرانیت است، از سنگ‌های آن در صنعت ساختمان‌سازی و نما استفاده می‌شود.

با توجه به شرایط اقلیمی مناسب‌ترین زمان برای مسافرت در تابستان به همدان، از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهرماه است. در این مدت علاوه بر زیبایی و سرسبزی‌های پراکنده در سراسر استان همدان تابش آفتاب و درجه حرارت بسیار مطلوب است.

در ایام گرم سال ، ما در همدان شاهد دمای هوای معمولی و بهاری هستیم و اختلاف دمایی بسیار خوبی با شهر تهران دارد. زمان مذکور فرصت مناسبی است تا ایرانگردان و مسافران علاقه‌مند به استان همدان از تعطیلات تابستانی خود حاکثر سود و بهره را بگیرند.

گردشگرانی که می خواهند خنکای بی نظیر و بدون تکرار یکی از عجایب دنیا را تجربه کنند برای مسافرت در تابستان راهی «علیصدر» و شگفتی هایش شوند؛ جایی که به تازگی مسیر جدیدی را برای گردشگران آماده کرده است.

این غار از جهات گسترده ای، به خصوص به علت وجود راه  های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سراسر غار وجود دارد، یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در تعداد کمی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی های خیره کننده ای وجود دارد.

سنگ‌ نوشته‌های گنج‌نامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر پهنای یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد حک شده است. این کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون بیست خطی به زبان‌های ایلامی ، فارسی قدیم ، و بابلی نو، نوشته شده‌اند. در سمت چپ هر دو لوح، متن پارسی باستان به اندازه ۱۱۵ سانتیمتر، وسط آنها متن عیلامی و در سمت راست، متن بابلی نو، حک شده است.

کردستان

برای فرار از گرمای هوا یکی خنک ترین شهرهای ایران در تابستانبه کردستان سفر کنید. کردستان تاریخی طولانی و طبیعتی بکر و بسیار تماشایی دارد که می‌‌تواند انواع سلیقه ها را راضی نگه دارد. اگر بخواهید مکان های تاریخی را ببینند می‌توانید در مسافرت در تابستان به کردستان در سنندج اقامت گزییده و از عمارت تاریخی آصف یا خانه کرد که موزه مردم‌شناسی این خطه از کشورمان هم هست بازدید کنند.   عمارت حمام خان و مشیردیوان از آن مکان های دیدنی هستند که نباید از دست بدهید.

اگر اهل طبیعت‌گردی و علاقمند به فضای سبز هستید در مسافرتتان به سنندج از چشمه آب معدنی باباگرگر دیدن کنید. رنگ آب این چشمه به خاطر املاح معدنی و مواد تشکیل دهنده  آن به رنگ سرخ تمایل دارد.

اگر در مریوان اقامت بگزینید، دریاچه زریوار، دشت بیلو، منطقه تفریحی قمچیان از جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند.

کوه آبیدر هم از کوه‌های جذاب و فوق العاده دیدنی سنندج است که به خاطر ویو روبازش به یکی از بزرگترین مناطق تفریحی و گردشگری شهر تبدیل شده است.

دریاچه سد قشلاق  – سنندج در فاصله چند کیلومتری از شمال سنندج در مسیر جاده سقز روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است . این دریاچه ۱۱ کیلومتر طول دارد و گنجایش معادل ۹۳۴ هکتار را در بر می گیرد . این دریاچه فرصت  مناسبی برای ورزش‌های آبی را فراهم می کند و جزو مناطق تفریحی طبیعی سنندج به حساب می رود.

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از بهترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

 آذربایجان شرقی

یکی دیگر از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان آذربایجان شرقی است. افراد بسیاری در به این نکته توجه دارند شهرهای استان آذربایجان شرقی برای مسافرت در تابستان بهترین گزینه هستند.

 تبریز در تابستان که اوج دمای بسیاری از شهرهاست، آب‌وهوایی بهاری و بکری دارد. جاذبه های دیدن این شهر انقدر هستند که دلتان نمی خواهد سفرتان حالاحالاها تمام شود، شب‌های زیبای ائل‌گلی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برایتان رقم می‌زند.

روستای صخره‌ای کندوان هم با فاصله اندکی که از تبریز دارد تجربه خوبی برای شما خواهد آورد. و در مسافرت در تابستان به تبریز دیدنش را از دست ندهید. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است اینجا تنها روستای صخره ای و مسکونی جهان است.

اگر رفتن به خانه‌های تاریخی را دوست دارید و میخواهید بدانید محله های قدیمی به چه صورتی بودند به محله مقصودیه تبریز بروید و همزمان از چند مکان و محله تاریخی دیدن کنید.

آذربایجان شرقی و شهر تبریز از نظر جاذبه‌ها و مکانهای دیدنی طبیعی هم کم ندارد و در مسافرت در تابستان حتما از منطقه حفاظت‌شده ارسباران که حیات گیاهی و جانوری خاصی دارد دیدن کنید.

چهارمحال‌وبختیاری

منطقه تابستانی زاگرس برای کسانی که می‌خواهند از گرمای تابستانی فرار کنند پناهگاه خوبی است. یکی دیگر از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان چهارمحال‌وبختیاری است. با اقامت در شهرکرد می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی‌ای مانند مسجد جامع هرچکان، کتیبه‌‌های سنگی رخ، قلعه دزک،‌ دیدن کنید.

پارک‌های جنگلی آبشارها، غارها، و چشمه‌های این منطقه انقدر زیاد و زیبا و پر هیجان و شگفت انگیز هستند که برای دیدن همه‌شان باید تا جای ممکن به روزهای مسافرت در تابستان اضافه کنید .

 آبشار تونل کوهرنگ، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه، از دیدنی‌ترین آبشارهای نزدیک شهرکرد هستند. مسافرت در تابستان به این استان برایتان مسافرت جذابی خواهد بود و نباید رفتن به غار سراب، پیر غار، غار منج و غار خراجی را از دست بدهید. البته اگر به غارنوردی علاقه دارید ، نباید این فرصت را از دست بدهید.

 تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است. 
 پیست اسکی چلگرد، این پیست یکی از  مجهزترین پیست های اسکی واقع در زاگرس است . این پیست در شهر چلگرد در نزدیکی تونل اول کوهرنگ در بعد شرقی کوه کارکنان قرار دارد و طول آن حدود ۸۰۰ متر می باشد . این پیست دارای مسیرهای تفکیک شده جهت خانواده، آقایان و خانمها بوده و قابل استفاده است. 

تلاب چـغاخـور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هكتار در کنار دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار همچون نگینی می درخشد و طراوت بالایی به این منطقه از زمین داده است و هر ساله انواع لك لك سفید ، خروس كولی ، مرغابی ، حواصیل ، و آبزیانی چون ماهی كپور و نوعی از ماهیان گورخری است . هوای دلنشین و بهاری و چشم انداز های بکری كه در این منطقه قرار دارد آن را در ردیف یكی از مهم ترین مرکز های سیاحتی و گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاریقرار داده است.

شهر فیروز کوه

شهر فیروزکوه در مرکز شهرستانی با همین نام و در استان تهران قرار گرفته است. افرادی که از جاده فیروزکوه به سمت نقاط شمالی کشور سفر می‌کنند، شهر فیروزکوه را می‌بینند و از میان آن می‌گذرند. شهر فیروزکوه در کنار جاده تهران – قائمشهر قرار گرفته است. این شهر که در گذشته با نام دیمه شناخته می‌شد، شهری قدیمی است و برخی از افراد آن را با حوادث و داستان‌های افسانه‌ای، چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط می‌دانند.

شایان ذکر است؛ فیروزکوه امروزی در منطقه‌ای که کمتر در معرض باد‌های تنگه گدوک قرار دارد، واقع شده است. البته با این وجود با دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد در خنک‌ ترین زمان و ۲۴ درجه در گرم‌ ترین زمان، یکی از خنک‌ترین شهر‌های کشور در تابستان به حساب می‌آید. این شهرجاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که از آن میان می‌توان به تنگه واشی، چشمه آب معدنی خمده، قلعه لاجورد و قلعه فیروزکوه اشاره کرد.

دهکده جهان‌نما

دهکده جهان‌نما یک منطقه ییلاقی است که در کردکوی استان گلستان قرار گرفته است. این منطقه ییلاقی یکی از مناطقی است که در تابستان به عنوان یکی از خنک‌ترین مناطق کشورمان به حساب می‌آید و توجه گردشگران زیادی را به سمت خودش جلب می‌کند.

منطقه ییلاقی جهان‌نما در خنک‌ترین زمان روز‌های تابستان دمایی برابر با ۱۲ درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترین زمان این روز‌ها دمایی برابر با ۲۴ درجه سانتی‌گراد دارد. گردشگرانی که می‌خواهند به دهکده ییلاقی جهان‌نما سفر کنند، باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا(ع) بروند و بعد از گذشتن از روستا‌های درازنو، رادکان و حاجی‌آباد به مقصد نهایی خود برسند.  ۳۰ کیلومتر از این جاده ۷۰ کیلومتری خاکی است.

ماسوله

شهر تاریخی که در بخش سردار جنگل فومن استان گیلان قرار گرفته است، با نام ماسوله شناخته می‌شود. این شهر تاریخی تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرفی دارد.

نام ماسوله در سال ۱۳۵۴ هجری ثبت ملی شد. شهر ماسوله دربرگیرنده ۴ محله اصلی با نام‌های «خانه بر»، «مسجد بر»، «کِی سَر» و «اسد محله» است. این شهر در حدود سده هشتم هجری ساخته شده است.

ثبت جهانی نام شهر ماسوله از سال ۹۰ تا به امروز در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

مکانی به نام چکل‌آتشان جاذبه گردشگری دهکده ییلاقی جهان‌نما به حساب می‌آید.

اگر هیجان غارنوردی را دوست دارید

غار دانیال

  غار دانیال یکی از غارهای‌های آبی و رودخانه‌ای ایران است که در رشته کوه البرز قرار دارد.

این غار زیبا یکی از بهترین گزینه ها برای مسافرت تابستانی است.
در غار آبی دانیال با آب یخ، دسته های خفاش ها و شکل های عجیب و غریب چند میلیون ساله رو به رو هستید.

غاری که سرمایش جان می دهد برای یک سفر تابستانی. اینجا باید پنج ساعت در آب و تاریکی پیاده روی کنید. گاهی ارتفاع سقف تا ۵۰ متر هم می رسد و گاهی باید از زیر سقفی نیم متری نیم خیز حرکت کنید. دمای آب حدود ۱۷ درجه است و دمای داخل غار هم در تمام فصل ها بین ۲۰ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد است.

کوه گل دنا


یکی از بکرترین مناطق ایران از نظر گیاهی و جانوری، منطقه ای در دامنه ی قله دنا و نزدیکی شهر «سی سخت» استان کهگیلویه و بویراحمد. با سفر به اینجا می توانید جنگل های بلوط و گیاهان متنوعی را تماشا کنید و اگر شانس بیاورید، می توانید گونه های جانوی مثل خرس قهوه ای، گرگ، کل و بز کوهی، کبک دری، انواع چکاوک ها و کلاغ نوک سرخ را از دور و نزدیک تماشا کنید.

نشانی: از شهر یاسوج به سمت شمال غرب که حرکت کنید، بعد از حدود ۳۴ کیلومتر به شهر توریستی دنا یا «سی سخت» می رسید. از آنجا تا کوه گل هم فقط هشت کیلومتر راه دارید.

تله کابین گردنه ی حیران

با تله کابین حیران می توانید زیبایی های دره حیران و کوهستان زیبایش را تماشا کنید
«حیران» را با اقلیم سرسبز و جاده ی پرپیچ و خم و خطرناکش می شناسند. گردنه ای که با پرواز تله کابین می توانید زیبایی و هیبت آن و دره و کوهستان زیبایش را تماشا کنید و لذت ببرید. طول خط تله کابین حیران حدود ۱٫۶ کیلومتر است و وقتی سوار آن می شوید، بسته به اینکه با چه سرعتی حرکت کند، بین ۱۱ تا ۲۰ دقیقه در راه خواهید بود تا به ایستگاه آخر برسید.
نشانی: ایستگاه تله کابین در میانه شهرهای آستارا و اردبیل قرار دارد و از هرکدام حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

منابع :
https://www.gardesha.com

https://www.yjc.ir

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *