0

راهنمای شست و شو و نگهداری از کفش کوهنوردی | تمیز کردن کفش کوهنوردی

بازدید 3394
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کفش کوهنوردی مهم ترين وسيله يک کوهنورد است. در صورتي که با کفش کوهنوردی خود درست راه برويد و آنها را تمیز نگه دارید، خاصيت ضد آب بودنشان را حفظ مي‎کنند. همچنین دوام بيشتري خواهند داشت.
نگهداری از کفش کوهنوردی شامل تمیز کردن، حفظ شرايط نگهداري و ضدآب بودن است.
نوع جنس کفش کوه با نوع پاک کردن آن بسيار مهم است.اگر کفش کوه شما راهنما يا بروشور دارد از آن استفاده کنيد.بعلاوه بايد اطلاعاتي هم در مورد ضد آب نمودن و نگهداري، در راهنماي کفش کوهنوردی يا سايت سازنده وجود داشته باشد.

تمیز کردن کفش کوهنوردی

کفش های کوهنوردی اصولا برای طی کردن مسیرهای دشوار، سنگی، صخره ای و گلی طراحی شده اند. اما این بدان معنی نیست که کفش های عزیز خود را پس از کثیف شدن در گوشه کمد به تنهایی رها کنید و آنها را از یاد ببرید. کفش های خود را بموقع و بطور مداوم تمیز کنید و سالیان دراز در کنار هم کوه ها و جاده ها را زیر پا بگذارید.مراحل تمیز کردن اصولی کفش کوهنوردی را در پایین برای شما گفته ایم:

مرحله ۱:بند و کفی کفش را از کفش جدا کنید

در این مرحله جدا کردن بند کفش ها باعث میشود، سوراخ های روی کفش به خوبی تمیز شوند و به دلیل اینکه بند کفش ها رطوبت زیادی را هنگام شستشو به خود جذب میکنند،بهتر است آن ها را جداگانه شست و با جوش شیرین خشک کرد.

مرحله ۲:کثیفی های روی کفش را تمیز کنید

با یک برس پلاستیکی کثیفی های روی کفش مانند: گل خشک شده را میتوانید تمیز کنید و اگر این کثیفی ها مانند دانه های نمکی بود میتوانید برای تمیز کردن آن ها، کفش ها را به مدت ۱ الی ۲ ساعت خیس کنید.

مرحله ۳:شستن کفش با استفاده از آب و صابون

در ابتدا اگر جنس کفش شما جیر است باید دقت کنید به سطح آن فشار زیاد وارد نکنید.

برای شستشو فقط آب گرم و مایع ظرف شویی رقیق شده نیاز است.

مرحله ۴:صابون باقی مانده بر سطح کفش را تمیز کنید

در ابتدا یک دستمال را با آب گرم خیس کنیدسپس سطح کفش و باقی مانده صابون را با آن تمیز کنید.

مرحله ۵:کفش را داخل فریزر قرار دهید

اگر روی کفشتان آدامس و یا شیره گیاه چسبیده است، کفش را به مدت ۱ الی ۲ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند و به راحتی کثیفی از کفش پاک شود.

مرحله ۶:استفاده از اسپری ضدآب کننده 

برای بستن منافذ کفش در این مرحله باید از اسپری ضدآب کننده استفاده کنید و تا زمانی که کفش هنوز مرطوب است از این اسپری استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. این اسپری های ضدآب کننده کفش را میتوانید از فروشگاه کوهنوردی بریم کوه تهیه کنید.

خرید اسپری ضد آب کننده کفش از فروشگاه بریم کوه

مرحله ۷:از کاندیشنر چرم یا نوبوک استفاده کنید

کاندیشنر کرمی است که برای محافظت از چرم استفاده میشود، برای جلوگیری از ترک خوردن سطح کفش از این کرم استفاده کنید فقط توجه کنید هنگام استفاده حتما کفش مرطوب باشد.

مرحله ۸:استفاده از پولیش کروم

پولیش کروم محلولی است که برای تمیز کردن سطوح آلومینیومی و فلزی استفاده میشود که باعث درخشندگی و محافظت از سطح کفش میشود.

برای تمیز کردن قسمت های فلزی کفش میتوانید از این محلول استفاده کنید باید اجازه دهید این محلول روی کفش بماند سپس با دستمال خشک کنید.

مرحله ۹:کفش ها را خشک کنید

به هیچ وجه کفش را با استفاده از وسایل گرمایشی مثل شوفاژ یا بخاری خشک نکنید یا کفش ها را برای خشک شدن زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

کفش ها را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در فضای باز قرار دهید.

مقاله پیشنهادی : اصول گام‌برداری در کوهنوردی.

تمیز کردن بوت کوهنوردی

نگهداری از کفش کوهنوردی

رويه چرم مانند پوست است و اگر صحيح نگهداري نشود سفت مي‎شود، ترک مي‎خورد و آب درونش نفوذ مي‎کند. مواد محافظ از نرم بودن چرم حفاظت مي‎کنند.
ضد آب کننده‎ها هم جلوي ورود آب را مي‎گيرند.
قبل از استفاده محافظت کننده ها از خشک بودن کفش کوهنوردی خود اطمینان حاصل کنید.
وقتي از کفش کوهنوردی خود مراقبت مي‎کنيد، دقت ويژه‎اي در قسمت خم شدن انگشتان داشته باشيد.
اگر اين قسمت از کفش صحيح تميز نشود زودتر چاک مي‎خورد.

  • کفش را کاملا تمیز کنید.
  • با قرار دادن در کفش در یک هوای معمولی اجازه دهید کفش کاملا خشک شود.
  • داخل کفش  کوهنوردی  را با روزنامه پر کنید تا هم رطوبت آن گرفته شود و هم حالت و فرم خود را حفظ کند. (بویژه در کفش های چرمی)
  • برای حفظ انعطاف پذیری کفش و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت آنرا خشک کنید. واکس مخصوص ضدآب waterproof بزنید.
  • به هیچ عنوان از چربی حیوانی (جهت ضد آب کردن کفش) استفاده نکنید. بهتر است از واکس های مخصوص کفش کوهنوردی استفاده شود.

نکات مهم راجع به کفش کوهنوردی

  • جوراب مناسب، مکمل اصلی یک کفش کوهنوردی حرفه ای است. توصیه می شود در تمام فصول از جوراب های مناسب استفاده کنید.
    بر اثر تعریق پا، جوراب خیس می شود و برخی به اشتباه تصور می کنند که این رطوبت ناشی از نفوذ آب به داخل کفش است، این درحالی است که علّت آن عرق پاست و به کفش صدمه می زند.
  • پس از خرید کفش کوهنوردی حتماً آن را در چند برنامه سبک و کوهپیمایی استفاده نمایید .تا هم پایتان به مدل کفش و راه رفتن با آن عادت کند هم اینکه فرم مناسب را بگیرد.
    نه اینکه از همان ابتدا به آن بیش از حد فشار وارد کنید.
  • وارد شدن هر چیزی مانند چاقو، کارابین و … به داخل کفش موجب آسیب جدی می شود.
    پس از این آسیب ممکن است کفش برای همیشه غیر قابل استفاده شود.
  • ستن و تنظیم صحیح و با دقت بندها یا تسمه ها یک اصل بسیار مهم است و در سلامتی پاهای شما هم تاثیر بسزایی دارد. تنظیم و بستن صحیح بند بستگی به عواملی مانند سرعت حرکت شیب مسیر فرم پا سایز کفش و … دارد .بهتر است در بالا رفتن بندها شل تر و در پایین آمدن سفت شوند تا پاهایتان در شرایط مناسبی قرار گیرد.
  • استفاده از یک گتر مناسب و بستن صحیح آن در زمستان بسیار مهم است.
    همچنین در زمان استراحت، توقف و کمپ بهتر است قبل از آب شدن برف های روی کفش آنها را پاک کنید تا به سطح کفش صدمه ای وارد نشود. (مقاله همه چیز درباره گتر را بخوانید)
  • تمیز کردن و نگهداری کفش در جای خشک و تاریک به صورت جفت و داخل کارتن در حالیکه کفش با کاغذ پر شده مهم است .(البته این مورد برای تمام کفش ها کارآمد است).

 

هرچند وقت یکبار این مراحل را برای شستشو و تمیز کردن کفش هایتان تکرار کنید.فراموش نکنید کفش کوهنوردی اولین دوست یک کوهنورد است و ماندگاری لکه های گلی و خیسی طولانی مدت می تواند عایق بودن آن را به شدت دستخوش تغییرات ناخوشایندی کند. پس اگر دوست خوبی هستید حواستان به این رفیق قدیمی باشد.

منابع :سلوچ نشاط آوران

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *