خانه / راهنمای صعود قله ها / راهنمای صعود به قله کلونچی – طرح سیمرغ
قله کلونچی

راهنمای صعود به قله کلونچی – طرح سیمرغ

قله کلونچی یا زردکوه بختیاری با ارتفاع ۴۲۵۰ متر بام استان چهارمحال وبختیاری پس از  قله دنا، دومین کوه مرتفع در رشته‌کوه‌های زاگرس و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌ شمار می رود.رشته‌ کوه‌ زردکوه بختیاری در حد فاصل دو رودخانه بزرگ کوهرنگ و بازفت قرار گرفته‌ است .

اطلاعات مسیر
مسیر رایج صعود دره شرقی، تونل دوم سد کوهرنگ، تنگه کول خدنگ (بدون پناهگاه) / مسیر زمستانی از یال شرقی، جانپناه خرسان
مسیرهای صعود

یال شمالی:سد اول تونل کوهرنگ و جانپناه چال‌میشان، این مسیر با دست به سنگ و شیب زیاد همراه است.

دره شرقی: سد دوم تونل کوهرنگ، دره کول خدنگ که غالباً پوشیده از برف است و در فصل گرم سریعترین راه برای رسیدن به قله می‌باشد.

یال شرقی:جانپناه خرسان که مسیر مناسبی برای صعود زمستانی است.

مسافت پای کار تا قله  ۲۰٫۹۲ کیلومتر
دسترسی به آب

: بعلت وجود یخچال اکثر چشمه های مسیر مسدود شده و آب شرب وجود ندارد.وجود برفاب به مقدار محدود در ابتدای دره

وضعیت آنتن دهی موبایل  وجود آنتن در اکثر مسیر
محل شب مانی

جانپناه چال‌میشان و جانپناه خرسان در دامنه‌ شرقی قله.

نزدیک ترین مرکز درمانی  استان چهارمحال بختیاری -بیمارستان چمن گلی
مشخصات کلی
ارتفاع قله : ۴۲۵۰
ارتفاع پای کار: ۲۱۵۵
موقعیت جغرافیایی : استان چهارمحال و بختیاری،کوهرنگ، روستای چلگرد.
مختصات قله :۵۰٫۱۱۱۲۳۳ ، ۳۲٫۳۲۹۶۸۳
بهترین فصل صعود :  تابستان
وجه تسمیه :علت نامگذاری آن نوع جنس سنگ این قله و قله های مسیر صعود هست ،سنگهای کوچک و بزرگ روی هم چیده شده کلونچین در گویش محلی به معنی سنگچین هست.
پوشش گیاهی : زرین گیاه، بیلهر، پونه کوهی، کاردین، جاشیر، شاه تره، کاجیره، بابونه کبیر، شیرین بیان، پیاز کوهی، گون، بادیان
گوناگونی جانوری :خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، کبک دری، قوش، شاهین بحری، عقاب طلایی، افعی شاخ دار، لاکپشت خاک زی، اردک بلوطی، سنجاب ایرانی و…
وضعیت آب و هوای قله : مشاهده در سایت هواکوه

رشته کوه : زاگرس

ترک مسیر(Gps) : ترک مسیر قله کلونچی

تصاویر قله کلونچی

قله کلونچی

در صورتی که تجربه صعود به این قله را دارید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید .

درباره‌ی الناز محمدی

همچنین ببینید

سها

روزشمار و جزئیات ماجرای «سها»؛ از اعلام مفقودی تا کشف جسدناشناس

ماجرای دختری که از حدود یک ماه پیش در منطقه حفاظت شده «جهان‌نما» در شهرستان …

یک نظر

شروع پیمایش : ساعت سه و چهل و پنج دقیقه بامداد
    پایان پیمایش: ساعت نوزده و نیم
    مسیر صعود : دره کول خدنگ

این قله با ارتفاع ۴۲۲۱ متر ششمین قله طرح سیمرغ میباشد .

«کلون چی» بلندترین قله کوهستان زردکوه از رشته کوه زاگرس است، همچنین این قله با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بام استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.
    راه صعود معمولی این قله شهرستان چلگرد در این استان است.
    گروه ده نفره ما از شیراز به وسیله سه دستگاه اتومبیل شخصی ساعت نه و نیم صبح روز پنج شنبه بسمت یاسوج و کوهرنگ حرکت کردیم.
    در بین راه توقفی یکساعته برای نهار داشتیم .
    در ساعت هفده و سی دقیقه به منطقه چلگرد رسیدیم
    پس از خرید مایحتاج ضروری راهی روستای شیخ علیخان برای دیدن ابشار شیخ علیخان که در پنج کیلومتری چلگرد قرار دارد شدیم
    پس از گرفتن عکس یادگاری دوباره راهی چلگرد و از انجا بسمت روستای قاسم اباد که تابلو ان ابتدای جاده شوسه نصب شده است شدیم .
    فاصله چلگرد تا سد دوم حدود بیست کیلومتر میباشد .
    این جاده حدوداً ۲۰ کیلومتری به شکل خاکی شوسه به پلی ختم می گردد که پس از عبور از آن پل می توان راه پاکوبی را یافت که به اول دره کول خدنگ می رسد.
    این دره عظیم که راه صعود قله است ، به شکلی تماشائی و پرشیب که دو طرف آن را دیواره هایی سترگ تشکیل داده اند از همین نقطه قابل مشاهده است.
    در نگاه اول به نظر می رسد این دره غیرقابل عبور بوده اما با ورود به آن متوجه می شویم علی رغم ریزشی و پرشیب بودن که گاهاً دست به سنگی را هم نیازمند است، نه تنها قابل صعود بلکه بسیار هم دیدنی‌ست که به عقیده من یکی از جاذبه های کوهستانی کشور محسوب می شود زیرا مثال و عظمت آن را کمتر می توان در میان کوه های ایران زمین یافت.
    پس از رسیدن در دامنه کوه کنار سد چادرها را برپا کردیم
    و وسایل مورد نیاز برای صعود در کوله پشتی قرار دادیم .
    پس از صرف شام در ساعت بیست و سه که توسط اقای روشن طبخ شده بود اماده استراحتی کوتاه شدیم که باران اندک ، اندک شروع شد و سپس شدت پیدا کرد .
    عده ای از همنوردان بدلیل اینکه اب باران وارد چادرشان شد تصمیم گرفتند که در ماشین استراحت کنند.
    بارندگی حدود یکساعت ادامه پیدا کرد که باعث شد کیسه خواب و بعضی وسایل دیگر خیس شوند .
    ساعت سه بامداد جمعه برپا زده شد و ساعت سه و چهل و پنج دقیقه با سر قدمی اقای اکبر روشن و عقبداری اقای رضا اسماعیلی پیمایش بسمت دره کول خدنگ شروع کردیم .

در داخل این دره چشمه آب و چند یخچال کوچک وجود دارد که آب داخل دره را تأمین می کند.
    این دره با شیب زیاد شروع شده ، کم کم از شیب آن کاسته می شود و به منطقه ای یخچالی در شمال قله های رشته کوه زردکوه می رسد.جایی که سه قله مهم منطقه «دوزرده – شاه شهیدان و کلونچی»از آنجا قابل رویت هستند.
    این دره به شکل طبیعی از شمال به سمت شرق ادامه می یابد و راه صعود از طریق پاکوبی کم کم به سمت ارتفاعات بالاتر کشیده شده است.
    هوای بامدادی به لطف باران شب گذشته بسیار خوب و دل انگیز بود .
    پس از حدود یکساعت پیمایش به اولین چشمه رسیدیم .
    ادامه مسیر در دره کول خدنگ از سمت شرق به سمت غرب ادامه پیدا میکرد .
    در قسمتهایی از مسیر دست به سنگهایی وجود دارد پس از عبور ار دو تا دست به سنگ به غار یخی رسیدیم .
    غار یخی از انباشته شدن یخهایی به قطر حدود دو متر روی هم تشکیل شده است .
    پس از حدود دوساعت پیمایش به یخچال بزرگ رسیدیم که بعلت لغزنده بودن مجبور به استفاده از کرامپون شدیم گرچه چند تن از دوستان ترجیح دادند از کرامپون استفاده نکنند .
    دره کول خدنگ با صلابت همچنان ادامه داشت و دیواره های بلندش بر عظمت ان میافزود .
    و ما همچنان به پیمایشمان ادامه میدادیم تا به چشمه دوم رسیدبم در انجا قمقمه ها را پر کردیم و مجدا روی یخچال حرکت کردیم .
    ببن راه همنوردانی هم دیدیم که در چادرهاشون در حال استراحت بودند.
    چون فصل تابستان مخصوصا تیر و مرداد موقع مناسبی برای پیمایش کلونچی هست مسیر پاکوب پر از گروههایی بود که در حال صعود به قله بودند .
    بنابر این بدون راهنما هم توانستیم مسیر را ادامه دهیم .
    پس از حدود هفت ساعت پیمایش دره کول خدنگ تمام شد و به کاسه رسیدیم در انجا نیز اب حاصل از ذوب شدن برفها بصورت چشمه جاری هست .

برای رسیدن به قله بایستی از سمت راست کاسه حرکت و بعد بسمت چپ و با شیب تندی که دارد مسیر را ادامه داد .
    قله اصلی کلون چی را که از پایین به شکل هرمی سنگی و مخروطی دیده می شود دور کامل زده پس از رسیدن به گردنه قله شاه شهیدان ، به قله اصلی کلون چی می رسد
    یه دست به سنگ ملایم هم در بین راه کاسه تا قله وجود دارد .
    بهر حال پس از حدود هشت ساعت پیمایش در ساعت دوازده ظهر با تمام نفرات بر روی قله ایستادیم.(ارتفاع ۴۲۲۱ متر)
    تیم های زیادی بر روی قله و یا در حال صعود آن بودند .
    که پس از رسیدن به قله شکر گزاری مخصوص صعود را انجام دادیم و با نماد قله عکس یادگاری گرفتیم .
    سپس مشغول خوردن نهار شدیم .
    و ساعت دوازده و چهل و پنج دقیقه فرودمان را اغاز کردیم .
    ساعت ۱۸۳۰ پس از ۱۶ ساعت صعود و فرودی سنگین به محل پارک اتومبیل ها بازگشتیم.
    و سوار بر ماشین بسمت چلگرد حرکت کردیم .چند نفر از دوستان تصمیم گرفتند که شبانه بسمت شیراز حرکت کنند ولی چهار نفر از ما پس از صرف شام در چلگرد در منزلی اجاره ای ماندیم و استراحت کردبم و ساعت نه صبح چلگرد را به مقصد شیراز ترک کردیم .
    که در ساعت ۱۷ به شیراز رسیدیم .