0

کوه های تهران برای گردش، کوهپیمایی و کوهنوردی | معرفی کامل

بازدید 74
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کوه های تهران بخشی از نقاشی زیبای طبیعت در بزرگترین کلانشهر ایران هستند. در شهری که سهم مردم آن از زندگی چیزی جز آلودگی هوا نیست، وجود کوهستان‌های سر به فلک کشیده بهترین فرصت برای استشمام هوای پاک و تمیز است. در کوهستان‌های پایتخت ‌می‌توانید قله ‌های تهران را فتح کنید و سلامتی و تندرستی خودتان را تضمین نمایید.

 

لیست کوه های تهران

 

لیست کوه‌های تهران

حیف است کوه های تهران وجود داشته باشند و فرصت کوهنوردی در آنها را به راحتی از دست دهیم. البته برای اینکه قله ‌های تهران را فتح کنیم اول باید کوه‌های مختلف این شهر را بشناسیم و بهترین گزینه را برای سفر خودمان انتخاب کنیم. به همین دلیل قصد داریم در ادامه مهمترین کوه‌های اطراف شهر تهران را با هم بررسی کنیم.

 

قله توچال تهران

توچال یکی از معروف‌ترین کوه های تهران هست که در ارتفاع ۳۹۵۹ متری قرار گرفته است. اگر می‌خواهید به قله توچال صعود کنید هر مسیری را که انتخاب نمایید از میدان سربند آغاز می‌شود. پس از ورود به میدان سربند مسیرهای گوناگونی پیش روی شما وجود دارد که می‌توانید آنها را انتخاب کنید. کلکچال، تله کابین، دارآباد و چین کلاغ مهم‌ترین مسیرهایی هستند که کوهنوردان برای رسیدن به یکی از برترین قله ‌های تهران آنها را انتخاب می‌کنند. با این وجود مسیر معمولی اکثر کوهنوردان از میدان سربند آغاز شده و پس از آن به پناهگاه شیرپلا ادامه پیدا می‌کند. در این مسیر دو پناهگاه در قله و دو پناهگاه در طول خود مسیر وجود دارد.

 

قله خلنو

قله خلنو بلندترین قله در البرز مرکزی و استان تهران است. خلنو چیزی حدود ۴۳۷۴ متر ارتفاع دارد. از لحاظ درجه سختی صعود می توان گفت که این قله یکی از چالشی ترین قله ها در ایران است.
قله خلنو جزو ۳۱ قله طرح سیمرغ نیز می باشد. خلنو جزو رشته‌کوه‌ البرز مرکزی است و در نزدیکی روستای لالون در منطقه فشم لواسانات واقع شده است. این قله از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به درهٔ رودخانهٔ وارنگرود، از شرق به دشت لار (محدوده لواسانات) و از غرب به وسیلهٔ خط‌الرأس هرزه‌کوه به درهٔ رودخانه کرج متصل می‌شود. خلنو معمولا برای صعود تابستانه مورد توجه کوهنوردان قرار می گیرد.

 

قله سربازارک تهران

یکی دیگر از کوه های تهران که می‌توانیم به کوهنوردان آن را پیشنهاد کنیم سربازارک است. در میان قله ‌های تهران سربازارک با ارتفاع ۳۸۴۰ متری بین برترین‌ها قرار می‌گیرد. این قله در امتداد خط الرا س سمت شرق قله شاه نشین قرار گرفته است. به همین دلیل شما می‌توانید از مسیر صعود به شاه نشین برای رسیدن به سربازارک هم استفاده کنید. علاوه بر آن امکان استفاده از گردنه اشترگردان برای رسیدن به قله این کوه وجود دارد. پناهگاه‌های درکه و پلنگچال در این منطقه قابل استفاده هستند.

 

قله شاه نشین تهران

در غرب کوه توچال یکی دیگر از مهمترین کوه های تهران به نام شاه نشین واقع شده است. ناصرالدین شاه قاجار در زمان حکومت خود هنگام سفر از تهران به شهرستانک چند روزی را در این کوه اقامت داشت و به همین دلیل آن را شاه نشین می‌نامند. پیست معروف اسکی توچال در ضلع شرقی دامنه شمالی این کوه قرار گرفته است. با وجود اینکه شاه نشین یکی از مهم‌ترین قله ‌های تهران محسوب می‌شود اما برای رسیدن به آن می‌توانید از تله کابین توچال که در انتهای خیابان ولنجک قرار گرفته استفاده کنید. مسیر دیگری که برای رسیدن به قله این کوه می‌توانیم پیشنهاد کنیم از روستای درکه آغاز و به سمت پناهگاه پلنگ چال ادامه پیدا می‌کند.

 

قله دار آباد تهران

دارآباد یکی دیگر از کوه های تهران است که البته بیشتر آن را به نام قله دارآباد می‌شناسیم. دارآباد بین ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به قله دارآباد باید مسیر خودتان را از پارکینگ نزدیک رودخانه آغاز کرده و با عبور از پل به بخش پایینی مجاور کافی شاپ برسید. در مسیر قله دارآباد پادگان کوچک و قدیمی وجود دارد که با حرکت در امتداد آن به تعدادی شیب می‌رسید. با گذر از شیب‌هایی که در این منطقه وجود دارد می‌توانید وارد پناهگاه کوچک قله دارآباد شوید.

 

قله سیاه بند تهران

سیاه بند بدون شک یکی از شگفت انگیزترین کوه های تهران است. برای رسیدن به سیاه بند باید یک قسمت تیغه‌ای در پشت کوه دارآباد را دنبال کنید. اگر در این مسیر تا دو کیلومتر حرکت کنید به قله سیاه بند می‌رسید که ارتفاع آن به ۳۳۲۰ متر می‌رسد. البته اگر می‌خواهید در فصل زمستان به قله سیاه بند بروید حتماً بخش‌های تیغه‌ای آن را مورد پیمایش دقیق قرار دهید. از محله‌های حاجی آباد و اوشان هم مسیر اضافی برای رسیدن به این قله وجود دارد.

 

قله لزون (پیازچال) تهران

پیازچال یا لزون یکی دیگر از کوه های تهران است که می‌خواهیم خدمت شما معرفی کنیم. قله لزون روی خط الرأس اصلی توچال یعنی دقیقاً بین دارآباد و توچال قرار گرفته است. این قله حدود ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارد و به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌شود. برای رفتن به این قله پیشنهاد می‌کنیم از گردنه اسپیلت راه را آغاز کنید و به کمپ کلکچال بروید. مسیر برگشتی شما هم از کلکچال به گردنه پیازچال می‌تواند باشد. این مسیر نهایتاً پس از عبور از گردنه پیازچال با شیبی تند به قله لزون می‌رسد. با توجه به اینکه احتمال ریزش بهمن در این منطقه وجود دارد نمی‌توانید در فصل زمستان کوهنوردی را بیشتر از کلکچال ادامه دهید.

 

قله کلکچال تهران

یکی از کوه های تهران که رسیدن به آن آسان‌تر از بقیه کوه‌ها است کلکچال نام دارد. قله این کوه نیز بین قله ‌های تهران شهرت زیادی دارد. مسیر صعود به این کوه از پارک جمشیدیه شروع می‌شود و به طور مستقیم تا کمپ ایستگاه چهارم کلکچال ادامه دارد. در ادامه مسیر کوهنوردی به دو بخش چپ و راست تقسیم می‌شود و از زیر شیب قله کلکچال عبور کرده و به گردنه ۳۰۰۰ متری اسپیلت می‌رسد. در این قسمت شما به خط الراس ابتدایی ناهمواری می‌رسید که باید آن را ادامه دهید و پس از آن صعودی مرتفع خواهید داشت. در ادامه مسیر قله کلکچال به خوبی برای شما نمایان می‌شود که ارتفاع آن به حدود ۳۳۵۰ متر می‌رسد.

 

قله اسپیلت تهران

قله اسپیلت در یکی از کوه های تهران واقع شده که بر فراز دیوار شروین قرار دارد. برای رسیدن به این کوهستان ۳۱۰۰ متری می‌توانید از پارک جمشیدی مسیر را آغاز کنید تا به گردنه اسپیلت برسید. البته راه‌های دیگری هم برای رسیدن به این قله وجود دارد که انتخاب آنها کار هر کسی نیست. مثلاً شما می‌توانید با صخره‌نوردی یا طناب‌نوردی هم به این قله برسید اما این کار مخصوص افراد حرفه‌ای است.

 

قله کماچال تهران 

کماچال یکی از کوه های تهران است که با نام بام تهران هم شناخته می‌شود. ارتفاع این کوهستان به ۳۵۰ متر می‌رسد و برای رسیدن به آن می‌توانید از مسیر ولنجک راه خودتان را آغاز کنید. پس از عبور از خط الراس قله می‌توانید مسیر خاکی تله کابین را دنبال کنید. ویژگی کماچال به عنوان یکی از برترین قله ‌های تهران آن است که می‌توانید برای رسیدن به آن بخش عمده مسیر را با خودرو طی کنید. نزدیک قله از جاده خارج شوید و پس از عبور از ایستگاه شماره ۲ تله کابین به سمت ایستگاه ۵ از کوه بالا بروید.

 

قله چین کلاغ تهران

چین کلاغ به عنوان یکی از مشهورترین کوه های تهران حدود ۲۸۲۰ متر ارتفاع دارد. این کوهستان در غرب درکه و شمال منطقه فرحزاد و سعادت آباد تهران قرار گرفته است. مسیر رسیدن به قله چین کلاغ از سعادت آباد آغاز می‌شود. برای رسیدن به این قله کافی است وارد دره سمت چپ شوید و مسیر را دنبال کنید. بخشی از مسیر جاده خاکی است و پس از آن به جاده آسفالت می‌رسید و در ادامه با یک چشمه مواجه می‌شوید. بسیاری از گروه‌های کوهنوردی این چشمه را محل صرف صبحانه یا استراحت خود در نظر می‌گیرند.

 

قله پلنگچال تهران

در میان کوه های تهران احتمالاً نام پلنگچال را بارها شنیده‌اید. این قله از قله ‌های تهران در منطقه درکه واقع شده و حدود ۳۵۵۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به آن باید مسیری ۱۲ کیلومتری را دنبال کنید و این را بدانید که پناهگاه آن در ارتفاع ۲۵۵۰ متری قرار گرفته است. محل قرارگیری این پناهگاه در حقیقت محل تلاقی دو رودخانه است. بیشتر کوهنوردان در فصل تابستان سراغ این کوه می‌روند. در فصل زمستان به دلیل خطر بهمن کوهنوردی در این منطقه خطرناک است.

 

قله دوشاخ تهران

دوشاخ از دیگر کوه های تهران است که ارتفاع ۳۴۰ متری دارد و پس از صعود به قله چین کلاغ می‌توانید مسیر رسیدن به دو شاخ را آغاز کنید. در واقع پس از رسیدن به چین کلاغ از طریق جاده‌های فرحزاد و درکه – کارا می‌توانید به این قله برسید. اگر مسیر دوم را انتخاب کردید به سمت چپ بپیچید و پس از عبور از میدان درکه حرکت به سمت آبشار کارا را ادامه دهید. پس از انتخاب این مسیر وارد گردنه‌ای خواهید شد که چین کلاغ را از دو شاخ جدا می‌کند و در آنجا باید به سمت راست حرکت کنید. برای رسیدن به قله دوشاخ باید از میان صخره‌های گوناگونی عبور نمایید.

 

قله بند عیش تهران

از دیگر کوه های تهران که لازم است آن را بررسی کنیم می‌توانیم به بند عیش اشاره نماییم. در میان قله ‌های تهران، بند عیش با ارتفاع ۲۷۷۰ متری یکی از آسان‌ترین قله‌ها است. این کوهستان در شمال غربی تهران قرار گرفته و مسیر جنوبی آن از دره چناران آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید از مسیر غربی به سمت قله این کوه بروید باید حرکتتان را از سولقان آغاز کنید و از دره‌ای شیبدار عبور نمایید. البته مسیر اصلی قله همان مسیر جنوبی است که به نام حصارک هم معروف می‌باشد.

 

قله عرق چین تهران

عرق چین نام یکی دیگر از کوه های تهران است که در منطقه دارآباد واقع شده و ارتفاع آن حدوداً به ۲۸۰۰ متر می‌رسد. طبیعتاً دره دارآباد یکی از اصلی‌ترین مسیرهای رسیدن به این قله است و در کنار آن می‌توانید از پارک نیلوفر کاشانک استفاده کنید. برای رسیدن به قله این کوه باید ۵ کیلومتر کوهنوردی داشته باشید.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد سایر قله ها می توانید از مقاله کوه های ایران کمک بگیرید.

 

نقشه کوه های تهران

اگر می‌خواهید که کوهنوردی در کوه های تهران را امتحان کنید قبل از هر کاری ابتدا یک نقشه از کوه‌های پایتخت ایران تهیه نمایید. کوهنوردی به هیچ وجه ورزش آسانی نیست و بدون داشتن نقشه در مسیرهای صعب العبور کوهستانی دچار چالش‌های جدی خواهید شد. وقتی یک نقشه مناسب در اختیار داشته باشید سریع‌تر می‌توانید به قله ‌های تهران صعود کنید و سفری خاطره انگیز را در زندگی خودتان ثبت نمایید.

 

 

رشته کوه های شمال تهران

بخش مهمی از رشته کوه های تهران در ارتفاعات شمالی آن هستند. اکثر کوه‌هایی که در شمال تهران وجود دارند جزئی از رشته کوه البرز هستند. با مهم‌ترین کوه‌های شمال تهران آشنا می‌شویم:

  • توچال:گفتیم که توچال با ۳۹۶۴ متر یکی از مهم‌ترین قله ‌های تهران است. این قله در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و با صعود به ارتفاعات آن می‌توانید شهر تهران را از بالا به خوبی تماشا کنید.
  • کلکچال:یکی دیگر از مشهورترین ارتفاعات شمال تهران کلکچال است که بخشی از رشته کوه البرز محسوب می‌شود. نکته جالب کلکچال این است که در گذشته بخشی از استان مازندران بوده اما پس از تغییر تقسیمات جغرافیایی به عنوان بخشی از تهران شناخته می‌شود.
  • پرسون:قله پرسون که در ارتفاعات شمالی تهران قرار گرفته بخشی از منطقه لواسانات است. قله پرسون ۳۱۶۰ متر ارتفاع دارد و مسیرهای متنوعی برای صعود به این کوه در دسترس کوهنوردان است.
  • کلون بستک:نمی‌توانیم در مورد کوه های تهران و ارتفاعات شمالی آن صحبت کنیم و اشاره‌ای به کلون بستک نداشته باشیم. کلون بستک ۴۱۵۶ متر ارتفاع دارد و مسیرهای آسان و سخت برای صعود به آن قابل امتحان کردن هستند.

 

 

رشته کوه های غرب تهران

بخش دیگری از کوه های تهران در ارتفاعات غربی آن قرار گرفته‌اند. ساکنین غرب تهران برای کوهنوردی می‌توانند گزینه‌های زیر را بررسی کنند:

  • پلنگچال:یکی از غربی‌ترین کوهستان‌های تهران پلنگچال است که در منطقه درکه واقع شده و حدود ۳۵۵۰ متر ارتفاع دارد.
  • بند عیش:از دیگر کوه‌های غربی تهران می‌توانیم به بند عیش اشاره کنیم. در میان قله ‌های تهران بند عیش با ۲۷۷۰ متر مسیر نسبتا آسانی برای کوهنوردان دارد.
  • چین کلاغ:در میان کوه های تهران چین کلاغ به دلیل اینکه در مسیر درکه و سعادت آباد واقع شده طرفداران زیادی دارد. برای صعود به قله چین کلاغ باید ارتفاع ۲۸۲۰ متری را کوهنوردی کنید.
  • واریش:اگر می‌خواهید یکی از آسان‌ترین قله‌های غرب تهران را انتخاب کنید باید سراغ واریش بروید. این قله ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد اما مسیر صعود به آن نسبت به کوهستان‌های دیگر آسان‌تر است.

 

 

قله های تهران به ترتیب ارتفاع 

یکی از پارامترهای مهمی که بر اساس آن می‌توانیم کوه های تهران را رتبه‌بندی کنیم ارتفاع آنها است. البته برخلاف تصور بسیاری از مردم صرفاً بلند بودن ارتفاع قله‌ها نشانه آسان یا سخت بودن آنها نیست. اتفاقاً برخی کوه‌های با ارتفاع زیاد به دلیل داشتن جاده مسیر آسانتری برای کوهنوردی هستند. به هر حال اگر بخواهیم برترین قله ‌های تهران را بر اساس ارتفاعات به بندی کنیم به نتایج زیر می‌رسیم:

  • خلنو : ۴۳۷۵ متر
  • توچال: ۳۹۵۹ متر
  • شاه نشین: ۳۸۸۵ متر
  • سربازارک: ۳۸۴۰ متر
  • کماچای: ۳۷۷۰ متر
  • پلنگ چال: ۳۵۵۰ متر
  • دارآباد: ۳۲۰۰ متر
  • دوشاخ: ۳۰۴۰ متر
  • چین کلاغ: ۲۸۲۰ متر
  • عرق چین: ۲۸۰۰ متر
  • بند عیش: ۲۷۷۰ متر
  • قله طلا: ۱۴۵۰ متر

 

 

درجه سختی قله های تهران

کوه های تهران از نظر مسیری که برای کوهنوردی دارند دارای درجات سختی گوناگونی می‌شوند. برخی کوه‌ها مسیر صعب العبوری دارند و برخی دیگر حتی جاده برای تردد خودرو دارا می‌باشند. در میان قله ‌های تهران قله‌ای وجود ندارد که آن را برای همه کوهنوردان توصیه کنیم. انتخاب کوه بستگی به این دارد که کوهنورد در چه سطحی باشد. اگر کوهنورد مبتدی یا تازه کار هستید باید سراغ کوه‌هایی بروید که مسیر بهتری داشته باشند. در طرف مقابل اگر در دسته کوهنوردان حرفه‌ای قرار می‌گیرید که به دنبال چالش‌های جدید هستند باید کوهستان‌هایی را انتخاب نمایید که مسیر پرپیچ و خمتری داشته باشند.

 

 

آسان ترین کوه های تهران برای پیاده روی و کوهپیمایی

اگر تازه می‌خواهید کوهنوردی را آغاز کنید باید دنبال آن دسته از کوه های تهران باشید که کوهنوردی آسانتری دارند. کماچال، عرق چین، ساکا، بند عیش، دربند، درکه و شاه نشین از جمله کوه‌هایی هستند که می‌توانید سراغ آنها بروید. بسیاری از این کوه‌ها ارتفاع کمی دارند یا دارای مسیر همواری هستند. در مسیر صعود به این قله ‌های تهران چالش کمتری خواهید داشت و احتمالاً با مسیرهای پرفراز و نشیب روبرو نخواهید شد.

 

قله‌ های دشوار و حرفه‌ ای تهران برای کوهنوردان 

در میان کوه های تهران همانطور که قله‌های آسان برای افراد مبتدی وجود دارد، قله‌های دشوار و سختی هم وجود دارند که مناسب افراد حرفه‌ای هستند. دماوند، توچال، کلکچال، سیاه بند و پلنگ چال از جمله کوه‌هایی هستند که رسیدن به قله آنها کار هر کسی نیست. معمولاً برای رسیدن به این قله ‌های تهران کوهنوردان باید مسیرهای تندی را پشت سر بگذارند و نیاز به ابزار خاصی دارند. اکثر کوهنوردانی که قصد دارند به قله‌های دشوار تهران صعود کنند، این کار را تیمی انجام می‌دهند و انفرادی انجام دادن آن کار اشتباهی است.

 

 

جمع‌ بندی

کوه های تهران بخشی از جاذبه گردشگری پایتخت سرزمینمان هستند و سفر به آنها فرصتی بی‌نظیر برای علاقمندان به تفریح و گردشگری است. با این حال اگر به تازگی کوهنوردی را آغاز کرده‌اید ابتدا سراغ کوه‌هایی بروید که مسیری مناسب و راحت برای صعود داشته باشند. در میان قله ‌های تهران کوه‌های مختلفی وجود دارند که گزینه ایده‌آلی برای افراد تازه کار هستند. البته اکثر کوه‌هایی که در این مطلب با هم بررسی کردیم هم برای افراد تازه کار و هم برای افراد مبتدی مناسب هستند.

 

منبع:

Tappersia.com

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *