0

چگونه در زمستان به سلامت کوهنوردی نماییم!

بازدید 1498
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۵ نکته برای کوهنوردی امن در زمستان

پیش بینی هوای واقعی را بشناسید!

داشتن کوهنوردی امن در زمستان بسیار مهم است.  پیش بینی هوای محلی اغلب شرایط هوا را بر اساس اطراف قله پیش بینی میکند نه خود قله .اما معمولا دما هوا به ازای هر ۱۰۰۰ متر ۴-۵ درجه افت میکند .

میتوانید از وب سایت هوا کوه برای پیش بینی آب و هوا در ارتفاعات مختلف استفاده نمایید.داشتن کوهنوردی امن در زمستان ،برای پایین ترین دما برنامه ریزی کنید نه حد اکثر دما و پیش بینی سرعت وزش باد را نیز بررسی کنید. در صورتی که سرعت باد یش از ۲۵ متر بر ثانیه بود در برنامه خود تجدید نظر کنید. در این رابطه مقاله ی ۱۰ نکته برای گرم ماندن در کوهپیمایی های زمستانی را در سایت مطالعه فرمایید.

 

آیا رفتن به این قله کار درستی است یا نه؟

خطر سقوط بهمن را بررسی کنید

قبل و در طی صعود توجه کنید که روی برف سفت قدم بر میدارید.

قبل از صعود…

  • در کلاس شرکت کنید که هیچ چیز را نمیتوانید برای کسب مهارت جایگزین آن کنید.
  • پیش بینی سقوط بهمن را بررسی کنید.گزارش آب و هوای محلی را از سایت هوا کوه پیدا کنید. فاکتور های کلیدی ، مناطق مشکوک و خطرناک را در نظر داشته باشید و از آنها دوری کنید .
  • زود شروع کنید. وقتی برف در شب یخ میزند و سفت و محکم است اما دمای هوای بعد از ظهر گرم تر است و باعث لغزنده شدن زمین میشود.

نکاتی که باید به آن توجه کنید…

  • زاویه شیب. بهمن اغلب در شیب های بین۲۵-۵۰ درجه اتفاق می افتد و بهمن خشک که باعث اغلب مرگ و میر های ناشی از بهمن است معمولا بین شیب ۳۷-۳۸ درجه اتفاق می افتد .از رفتن بر روی چنین شیب هایی خود داری کنید.
  • در نیمکره شمالی شیب های رو به شمال نور کمتری نسبت به شیب های رو به جنوب از خورشید دریافت میکنند . برف های فشرده در شیب های سرد تر باعث سفت شدن لایه های زیرین لغزنده می شود وخطرناک است.
  • کارگاه طبیعی .برف روی شیب هایی که دارای درخت و سنگ است به صورت یک پارچه به هم نمی چسبند وبرای کارگاه مناسب نیست بنابراین بهتر است در این گونه مسیر ها صعود انجام نشود.
  • شکل شیب. برف روی شیب های نا هموا ر را میپوشاند به ویژه تپه های محدب نسبت به شیب های مستقیم یا مقعرخطرناک تر است زیرا که احتمال ایجاد بهمن را بیشتر میکند.

بیشتر بدانید: چگونه از ریزش بهمن نجات پیدا کنیم؟

منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *