0

سفر به جزایر جنوب ایران

بازدید 1833
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری مسافران داخلی و خارجی جزایر جنوب ایران به ویژه خلیج فارس می باشد.در این منطقه بیش از سی جزیره وجود دارد که جزایر زیبایی مانند کیش با مدرن ترین و متفاوت ترین امکانات رفاهی آماده پذیرایی از گرشگران هستند و در مقابل بعضی از آن ها در طول تاریخ و برخی دیگر از ابتدا غیر مسکونی بوده اند. هر یک از جزایر جنوب ایران ویژگی های منحصر به فرد و پیشینه مختص خود را دارند .

جزیره کیش


جزیره کیش با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع، خط ساحلی ۴۳ کیلومتر و شکل بیضی در خلیج فارس قرار گرفته است این جزیره مقصدی محبوب برای سفر به جنوب کشور در فصل‌های پاییز و زمستان است. این جزیره که در فصول سرد سال از آب و هوایی مطبوع برخوردار است، به عنوان توریستی‌ترین جزیره در حوزه آب‌های خلیج فارس شناخته شده و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. جدای از تفریحات دریایی و آبی کیش که جذاب‌ترین بخش سفر است، این جزیره جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. از اسکله تفریحی کیش، پارک دلفین‌ها، کشتی یونانی، پارک ساحلی مرجان، کلبه هور و شهر زیرزمینی کاریز می‌توان به عنوان معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش نام برد. همچنین اگر اهل خرید کردن هستید در جزیره زیبای کیش بازارهای متعددی وجود دارند. در کیش می توانید تقریبا با هر بودجه ای مکانی برای اقامتتان پیدا کنید. البته نباید از کارتینگ، پلاژ، پارک دلفین، سافاری، آکواریوم و دیگر جاذبه های تفریحی آن غافل ماند. تفریحات آبی در کیش جایگاه ویژه ای دارند، از نمونه تفریحات آبی پرطرفدار می توان به شاتل، اسکوتر زیردریایی، فلای بورد، کیبل اسکی، بنانا، پاراسل اشاره کرد.

بزرگ ترین جزیره از جزایر جنوب ایران که ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و آن را از ۲۲ کشور مستقل جهان بزرگتر می کند. وسعت و محل قرار گیری جزیره موجب شده است که از سده های پیش از میلاد مسیح در جنگ های زمان عیلامی ها تا اسکندر، امویان، عباسیان، پرتغالی ها و انگلیسی ها نقش مهمی داشته باشد. برای رسیدن به آن می توانید از خطوط هوایی و یا مسیرهایی دریایی از بندرعباس و بندر پل در ۷۰ کیلومتری آن استفاده کنید.

جزیره کیش

جزیره هنگام

در سفر به جنوب ایران با شگفتی‌های بسیاری مواجه می‌شوید که جزیره هنگام یکی از آن‌هاست. از اوایل آبان تا آخر زمستان بهترین فصل سفر به جزیره هنگام است، چرا که در این ایام از آب و هوایی معتدل و مطبوع بهره می‌برد. در این جزیره کوچک فرصت‌های زیادی برای خوش گذرانی و تفریح وجود دارد و نخل‌های سر به فلک کشیده و سواحل زیبا تنها گوشه‌ای از طبیعت بکر و تماشایی آن هستند. جزیره بکر هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد و گردشگران بسیاری که قصد سفر به جنوب در پاییز و زمستان را دارند راهی آن شده و در سواحل زیبا و شگفت انگیزش آرام می‌گیرند. هنگام با دلفین‌های دوست داشتنی و بامزه‌ای معروف است که از اواسط پاییز مهمان جزیره می‌شوند و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های هنگام به حساب می‌آیند .

جزیره هرمز

جزیره رویایی هرمز که به جزیره رنگین خلیج فارس هم معروف است در ۸ کیلومتری بندر عباس قرار گرفته و چشم اندازهای بی‌نظیری دارد. از آن‌جایی که جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز در فاصله کمی از هم قرار دارند به راحتی طی یک روز می‌توانید از همه یا حداقل بیشتر این جاهای دیدنی بازدید کنید. قلعه پرتغالی‌ها، دره رنگین کمان، دره سکوت، دره مجسمه‌ها، بازار محلی و موزه دکتر نادعلیان تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند.

و اما در میان سواحل تماشایی جزیره، ساحل سرخ معروف‌ترین آن است، ساحلی که شن‌ها و موج‌هایی به رنگ سرخ دارد و تماشای آن هوش از سر هر گردشگری می‌برد. خیلی از افرادی که به هرمز سفر می‌کنند شب را به قشم یا بندرعباس برمی‌گردند و از امکانات اقامتی این دو شهر استفاده می‌کنند. اما توصیه ما این است که یک شب را در سواحل زیبای هرمز چادر بزنید و با گوش سپردن به صدای امواج آرامشی کم‌نظیر را تجربه کنید. سواحل محیط زیست و مفنق برای کمپینگ مناسب‌تر هستند.

مقاله پیشنهادی : ۱۰ راهکار برای آسیب کمتر به محیط زیست در کمپینگ

جزیره قشم

اگر در فصل‌های پاییز و زمستان دلتان هوای سفر به جنوب را کرد، به شما اطمینان می‌دهیم یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت می‌تواند جزیره قشم باشد. این جزیره در فصول سرد سال از آب و هوایی مطبوع و معتدل برخوردار است و آغوش گرم خود را به روی مسافرانی که می‌خواهند چند روزی را از سرمای هوا دور باشند باز می‌کند. ضمن این که جزیره قشم معمولا در نیمه دوم سال به خصوص زمستان خلوت‌تر از نیمه اول سال است و می‌تواند گوشه دنجی برای استراحت و به آرامش رسیدن شما باشد.

علاوه بر لذت بردن از تفریحات دریایی و ساحلی قشم در سفر به این جزیره می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری فراوان آن مانند دره ستارگان، غار خربس، جنگل‌های حرا، تنگه چاهکوه و بندر لافت دیدن کنید. همچنین برای اقامت در قشم گزینه‌های متنوعی شامل اقامت در هتل، اقامتگاه بوم گردی، اجاره سوئیت و آپارتمان شخصی پیش روی شماست.

جزیره علاوه بر زیبایی های طبیعی فوق العاده  دارای آثار باستانی، تفریحات آبی و مراکز خرید متعدد نیز می باشد که آن را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است. قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است و تحت حمایت یونسکو قرار دارد.


جزایر ناز

به نوعی به آن یکی از عجایب هفتگانه ی قشم هم می گویند. این جزایر در ساحل جنوب شرقی جزیره قشم، جایی در مسیر جاده ساحلی جنوبی و نرسیده به اسکله ساحلی روستای سوزا قرار گرفته است . شاید باورتان نشود اما منطقه ای در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که می توانید بر روی آب راه بروید و هنگام جزر دریا به اندازه یک کیلومتر در دریا پیاده روی کنید و تا بلندی های جزایر ناز را بدون آن که خیس شوید تماشا کنید. . همچنین از سکوی صخره‌ای جزایر می‌توانید منظره متفاوت خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را تماشا کنید. البته برای این کار باید به ساعات جزر آب توجه داشته باشد. علاوه بر پیاده روی در این منطقه ورزش های آبی بی نظیری هم وجود دارد که می توانید سفرتان را بی نظیرتر از همیشه بنمایید. هنگام جزر، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به قشم وصل می‌کنند. این جزایر را محلی‌ها دو کَردَه می‌نامند و در نقشه‌ها به نام جزایر ناز ثبت شده‌اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته‌ شده هستند. در زمان جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.

تفریحات هوایی در جزایر ناز اما اگر می توانید بابت تفریحات خود هزینه نسبتا زیادی را به نسبت پیاده روی و اسب سواری داشته باشید، می توانید تفریحات هوایی را در این مجموعه انتخاب کنید که عبارت از پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری هستند. قطعا دیدن جزایر ناز از فراز آسمان ها تجربه بس دلچسب و غیر قابل توصیفی است. در ساحل جزایر ناز چادرهای دایمی جهت اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر برپاست که به‌صورت حضوری و با کمک مربیان می‌توانید به تفریح بپردازید .

جزیره لاوان

جزیره لاوان پس از قشم و کیش سومین جزیره بزرگ خلیج فارس است و چیزی حدود ۷۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور منتهی می‌شود و از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان است. جزیره لاوان به دلیل ذخایر عظیم نفتی از جزایر مهم خلیج فارس به حساب می‌آید و بخش گسترده‌ای از آن (حدود ۴۰ کیلومتر مربع) در اختیار سازمان‌های دولتی و وزارت نفت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بخش محدودی در اختیار گردشگران است که برای مسائلی از قبیل اقامت در جزیره لاوان باید به این نکته توجه کنند.

برای رسیدن به جزیره لاوان چند راه پیش روی خود دارید. یکی از راه‌ها این است که از طریق دریا و سفر از بنادری مانند بندر آفتاب، جزیره کیش، چارک و دیگر بنادر می‌توان به خط ساحلی جزیره لاوان رسید

راه دیگر که شاید بتوان گفت بهترین راه است و از طریق آن بیشتر می‌توان ماجراجویی کرد، رفتن به جزیره لاوان از طریق بندر مقام است. بندر مقام شهری کوچک در جوار جزیره لاوان و نزدیک‌ترین راه ارتباطی برای رسیدن به این جزیره است

برای شب ماندن و اقامت در جزیره لاوان باید حواستان به این موضوع باشد که بخش گسترده‌ای از جزیره و سواحل آن در اختیار دولت است. بنابراین اگر قصد کمپینگ در طبیعت و اقامت در جزیره را دارید باید کمی از شهر دور شوید و به سمت سواحلی مانند ساحل گرت بروید. گزینه دیگر پیش روی شما اجاره سوئیت‌هایی است که بنا به بودجه خود و هزینه‌ای که برای اقامت در نظر گرفته‌اید می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

جزیره مارو

مارو یا همان شیدور جزیره‌ای نزدیک به جزیره لاوان است که طبیعت بسیار بکری دارد و خالی از سکنه است. در زمان قدیم این جزیره پر از مار بوده و به همین خاطر به این نام معروف شده اما امروزه اثری از مارها در آن مشاهده نمی‌شود پس نترسید و با خیال راحت سفر کنید. از شگفتی‌های این منطقه این است که با ایستادن روی تپه‌های وسط جزیره می‌توانید کل جزیره را با یک نگاه تماشا کنید و در برابر چشمان خود بیاورید.

خیلی از مسافران و حتی محلی‌های لاوان معمولا برای گردش و تفریح چند ساعته به جزیره مارو می‌آیند و شب را در آن‌جا نمی‌مانند. اما اگر شما قصد اقامت در جزیره مارو را دارید، باید بدانید که امکانات و جای مناسبی برای اقامت ندارد و تنها گزینه پیش روی شما کمپ در طبیعت است.

اگر از آن‌هایی که اهل سفر و عاشق طبیعت بکرند از تجارب سفرهایشان بپرسید، بدون شک به شما می‌گویند که سفر به جنوب و جزایر و شهرهای زیبای آن یکی از بهترین تجربه‌هایشان است. شما هم می‌توانید با سفر به جنوب، این سرزمین گرم که مردمانی خونگرم و بی اندازه مهربان دارد خاطرات خوش و نابی را برای خود رقم بزنید.

منبع: www.shab.ir

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *