1

زندگی نامه عظیم قیچی ساز

عظیم قیچی ساز
بازدید 1707
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عظیم قیچی ساز متولد سال ۱۳۶۰ مجرد و اهل تبریز است، حدودا ۸ سالی است که سی سالگی را پشت سر گذاشته اما همچنان پر انرژی و فعال به زندگی ادامه می دهد. او تنها کوهنورد ایرانی است که توانسته به همه ی چهارده قله هشت هزار متری صعود کند.در میان کوهنوردان صعود کننده به هشت هزار متری ها فقط ۱۶ نفر در جهان موفق به صعود به همه ی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر هم بدون اکسیژن شده اند که عظیم قیچی ساز هم هفدهمین نفر ان هاست.

در یکی از مصاحبه هایش گفته بود که دلیل ادامه ندادن دوچرخه سواری اش به طور حرفه ای این است که اصلا اهل رقابت نیست. همچنین اظهار کرده بود که قبل از صعودهای سخت خود در قله های علم کوه و دماوند و سبلان شروع به تمرین می کند.

و تقریبا سه ماه قبل از مهم ترین صعودهای خود به تمرینات هوازی می پردازد تا حجم ریه هایش را بالا ببرد. و از احتمال بروز مشکلات قلبی در ارتفاع بالای  ۸۰۰۰ متر جلوگیری کند.

زندگی ورزشی عظیم قیچی ساز

عظیم قیچی ساز کوهنوردی و ورزش حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۹ـ۱۳۷۸  اغاز کرده و اولین صعود حرفه ای برون مرزی اش، صعود به قله ی ماربل وال با ارتفاع ۶۴۰۰ متر در کشور قزاقستان است.

از اولین کوه های داخلی که این فرد ان ها را فتح کرده است می توانیم به سبلان و دماوند اشاره کنیم که این دو قله در ابتدای فعالیت وی او را با چالش و مشکلاتی روبه رو کرده بودند.

او در سال ۱۳۸۲ از سوی فدراسیون کوهنوردی به همراه چند تن از کوهنوردان دیگر در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود به قله ی گاشربروم اعزام شد که متاسفانه همگی از این صعود باز ماندند، زیرا یکی از هم نوردان دچار حادثه شد. عظیم به همراه دوستانش در ارتفاع ۷۸۰۰ متری مجبور به بازگشت شدند.

فتح قله ی اورست

او در سال ۱۳۸۳ تصمیم صعود به قله های ۷۲۶۶ متری دیران و ۷۰۲۷ متری کوه اسپانتیک در کشور پاکستان را گرفت و همچنین در سال ۱۳۸۴ درحالی که ۲۴ سال سن داشت موفق به فتح بام جهان اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر شد.

فتح قله ی برودپیک

قیچی ساز در سال ۱۳۸۷ قله ی برودپیک با ارتفاع ۸۰۴۸ متر در پاکستان را فتح کرد و یکسال بعد به عنوان سرپرست یک تیم موفق در اذربایجان شرقی به سردترین قله ی هفت هزار متری جهان یعنی قله ی پوبدا با ارتفاع ۷۴۳۹ در قرقیزستان صعود کرد.

از دیگر صعودهای وی می توانیم به بهار سال ۱۳۸۹ که سرپرستی تیمی را برای صعود به قله ی دائولاگیری به عهده گرفته بود، اشاره کنیم. این قله هفتمین قله ی مرتفع دنیا با ارتفاعی بالغ بر ۸۱۶۷ متر است. همچنین عظیم قیچی ساز در تابستان همان سال موفق به فتح کوه قاتل یا همان نانگاپاربات (نهمین قله ی مرتفع و دومین قله ی خطرناک جهان) شد. نانگاپاربات ارتفاع ۸۱۲۵ متری دارد و در کشورپاکستان واقع است.

فتح قله ی اناپورنا

در اسفند سال ۱۳۹۰ به همراه یک گروه بین المللی برای فتح قله ی اناپورنا در نپال تلاش کرد و پس از گذشت ۵۰ روز سرانجام در سال ۱۳۹۱ بدان دست یافت. در همان سال او موفق شد به قله ی کانچن چونگا صعود کند.

فتح قلل گاشریروم

از دیگر افتخارات عظیم قیچی ساز می توانیم به فتح قلل گاشریروم یک و دو (همان قله ای که لیلا اسفندیاری ان را فتح و در راه برگشت از ان سقوط کرده بود) اشاره کنیم.

فتح دومین قله ی بلند جهان

روز سه شنبه دهم مرداد ماه سال ۱۳۹۱ عظیم قیچی ساز، کوهنورد حاذق ایرانی موفق به فتح سخت ترین و فنی ترین قله ی جهان، کی ۲ شد. کی تو به کوه وحشی معروف است و این را همه می دانند که کی تو در کشور پاکستان قرار دارد و دومین قله ی بلند جهان بعد از اورست با ارتفاع  ۸۶۱۱ است.

از خاطره ی صعودش به ماناسلو چنین می گوید:

برف سنگین و شرایط بسیار سختی بود، اما من به همراه مهدی قلی پور (دیگر کوهنورد تبریزی) قله ی ماناسلو در منطقه ی گورخا، که قسمتی از هیمالیا در نپال است را بدون استفاده از اکسیژن مصنوعی فتح کردیم.

در سال ۱۳۹۲ و در ماه فروردین عزمش را برای صعود به ماکالو واقع در نپال جزم کرد و به عنوان اولین ایرانی فاتح این قله نام گرفت. این در حالی بود که دقیقا در همان سال یک کوهنورد چینی در هنگام برگشت از این قله جان خود را از دست داده بود.

همچنین عظیم قیچی ساز قله ی چو اویو (که ان هم در نپال قرار دارد) را نیز فتح کرده است. قله های بالای ۸۰۰۰ متر را یکی پس از دیگری فتح کرد. این بار نوبت شیشاپانگما ، چهاردهمین قله ی بلند جهان واقع در تبت بود. که در فروردین ۱۳۹۳ موفق به فتح ان شد. و در نهایت در سال ۱۳۹۴ برای صعود به قله ی لهوتسه اقدام کرد و در مسیر صعود به اخرین قله ی باقی مانده از ۸۰۰۰ متری ها را راهی هیمالیا شد. اما صعود او به علت زلزله ی نپال نیمه تمام ماند و عظیم را وادار به بازگشت به ایران کرد.

فتح قله ی اورست برای دومین بار

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ قله ی اورست را برای دومین بار با این تفاوت که بدون استفاده از اکسیژن بود. فتح کرد. با تمام این تفاسیر یک قله ی فتح نشده باقی مانده بود و عظیم برای فتح مجدد ان تلاش دوباره کرد. سرانجام در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ لهوتسه را فتح و این طلسم را شکست. صعود به قله ی لهوتسه هم بدون استفاده از اکسیژن انجام شد. او با فتح اخرین بازمانده از قلل بالای هشت هزارمتر جهان نام خود را در تاریخ کوهنوردی ایران و تاریخ این رشته برای همیشه جاودانه کرد .

منبع : https://edoman.ir

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. افتخار ایران و آذربایجان