0

تاثیرات گردشگری انسان ها بر محیط زیست

بازدید 2072
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اکثر افرادی که به کوهنوردی و یا گردشگری در طبیعت می پردازند ، مطمئنا طلاعات مختصری راجع به محیط زیست و حفظ و نگهداری از طبیعت دارند. با این حال افراد زیادی نیز وجود دارند که نمی دانند همین فعالیت های خودشان مانند کوهنوردی و یا طبیعت گردی به شیوه ی نادرست، طبیعتی که بسیار دوست دارند و خواهان حفاظت از آن هستند را به خطر می اندازد.

در بسیاری از اوقات، این خسارت به محیط توسط یک شخص مشخص نیست، بلکه انجام آن به شیوه ی نادرست توسط صد و یا هزاران نفر باعث می شود تا محیط زیست به صورت تدریجی از حالت طبیعی خود خارج شود و صدمه ببیند. در این مطلب قصد داریم که تاثیرات منفی گردشگری و کوهنوردی را بر محیط زیست و طبیعت بیان کنیم تا با تغییر شیوه ی نگرش و صعودتان، صدمه ای به این نعمت خدادادی نزنیم .

شیوه ی غلط در روشن کردن آتش، خسارت جبران ناپذیری به طبیعت می زند !

 

شیوه ای صحیح برای برپایی آتش در جنگل ، فرا بگیرید.

برای بسیاری از کوهنوردان و گرشگران طبعیت، بخصوص کسانی که علاقه ی خاصی به ایجاد کمپ و اردوگاه در طبعیت دارند، روشن کردن آتش بهترین راه برای آشپزی ، گرم نگه داشتن گروه و همچنین ایجاد محیطی صمیمی بین همنوردان و رد و بدل کردن خاطرات می باشد. اما آیا تابحال به این فکر کرده اید که چوب هایی که در آتش می سوزانید را از کجا آوریده اید ؟

استفاده از این چوب ها برای آتش، دقیقا مانند خارج کردن مواد مغذی از حیات وحشی و یا مختل کردن زندگی گیاهان می باشد و نبود آن ها، به صورت تدریجی باعث فرسایش جنگل و طبعیت می شود . شما می توانید با داشتن یک اجاق گاز کوهنوردی کوچک و یا تامین چوب از منابع دیگر، از خارج شدن و سوزاندن چوب های جنگل جلوگیری کنید و به حفظ محیط زیست کمک کنید. همچنین، بسیاری از مناطق در طبیعت، توسط سهل انگاری در روشن کردن آتش و از کنترل خارج شدن آن، سوزانده شده اند . پس در روشن کردن آتش در طبعیت احتیاط کنید و حتما پس از استفاده آن را خاموش کنید .

ضایعات انسانی و محیط زیست

 

شیوه ی نادرست در دفع ضایعات انسانی، یکی از بزرگترین دلایل فرسایش طبعیت و خسارت به محیط زیست است. مدفوع و ادرار انسانی می تواند منابع آبی طبعیت را آلوده کند و حیات دیگر موجودات را نیز به خطر بیندازد. پس کوهنوردان و گردشگران باید مکان خاصی را برای دفع ضایعات خود انتخاب کنند . حفر گودال کوچکی به عمق ۱۰ تا ۲۰ ساتی متر بهترین راهکار برای دفع ضایعات شما می باشد . فقط توجه کنید که مکان حفر این چاله، باید به دور از هر منبع آبی و مسیری باشید .

تماشا کردن حیات وحش در زمان کوهنوردی

 

یکی از نکاتی که نظر ما را زمانیکه در حال کوهنوردی و یا طبیعت گردی هستیم به خود جلب می کند، تماشا کردن حیواناتی است که در طبعیت هستند ! به یاد داشته باشید که تجاوز بی اجازه به قلمرو حیوانات و یا نزدیک شدن بیش از حد به آن ها، در اکثر اوقات باعث می شود که حیوانات بزرگتر ، بچه های خود را رها کنند و یا حتی موجب دخالت در فصل جفت گیری آن ها شود که تاثیر جبران ناپذیری در حیات وحش و محیط زیست دارد . بخصوص اگر این حیوانات، از جاندارانی باشند که در خطر انقراض وجود دارند و تولید مثل و جفت گیری آن ها ، اهمیت دوچندانی در حفظ نسل آن ها روی کره ی زمین داشته باشد .

بنابراین سعی کنید که الگوی رفتاری جانداران را بشناسید و مطمئن شوید هنگام تماشا کردن آن ها کوچکترین مزاحمتی برایشان ایجاد نمی کنید و با دریافت کوچکترین تغییری در الگوی رفتاری آن ها ، محیط را ترک کنید . به یاد داشته باشید دوربین ها برای هدفی ساخته شده اند و آن هدف نیز، تماشا کردن جانداران از دور و بدون هیچ مزاحمتی برای آن ها می باشد . محیط زیست و طبیعت، خانه ی آن ها نیز می باشد. پس سعی کنید به قلمروی آن ها نیز احترام بگذارید .

در هنگام کوهنوردی و گردشگری، از مسیر خود خارج نشوید !

 

شاید زمانیکه در حال کوهنوردی هستید با دیدن منظره ای جالب و مهیج، دلتان بخواهد از مسیر خود خارج شوید و نگاهی به آن بیندازید . لطفا این کار را انجام ندهید ! با این که پیش خودتان فکر می کنید که تغییر مسیر شما، خسارتی به طبعیت وارد نمی کند، ورود شما به مناطق خارج از مسیر ، باعث فرسایش خاک و آسیب دیدن گیاهان می شود. مسیر ها برای هدفی ساخته شده اند و به یاد داشته باشید که اگر افراد دیگری نیز مثل شما برای دیدن مناظر دورتر، از مسیر خود خارج شوند چه خسارت سنگینی به طبعیت وارد می شود .

حتی اگر مسیرتان گل آلود نیز می باشد، در آن باقی بمانید . توجه داشته باشید که همیشه می توانید بعد از عبور از مسیر های گل آلود ، کفش های خود را تمیز کنید اما دور زدن و عبور از کنار آن ها باعث می شود که مسیر عریض تر شود و به تدریج طبعیت دچار فرسودگی شود .

چیزی جز ” رد پاهایتان ” در مسیر، باقی نگذارید !

 

حتما این جمله را قبلا نیز شنیده اید ، ” فقط عکس بگیرید و جاهای پایتان را در مسیر باقی بگذارید ” . به عبارت دیگر ، مطمئن شوید که هیچ زباله ای را در مسیر کوهنوردی و یا گردشگری خود راها نکرده اید و اگر زباله ای با خود دارید آن را به شیوه ی صحیح دفن می کنید و یا با خود می برید و بعدا این کار اینجام می دهید. هرگز چیزی را از طبعیت مثل گل ، سنگ و یا گیاه ، از طبعیت خارج نکنید . به یاد داشته باشید همه ی آن ها به دلیل خاصی در طبعیت قرار دارند. یا منبع غذایی موجوداتی هستند و یا به عنوان پناهگاهی توسط دیگر جانداران استفاده می شوند .

گروه های گردشگری کوچکی ایجاد کنید !

 

اگر می خواهید گردشگری در طبعیت را به صورت گروهی تجربه کنید، حتما این گروه ها به گروهک های کوچک تری تقسیم کنید . با این کار اثرات منفی ناشی از طبیعت گردی انسانی و فرساش خاک و محیط زیست را کاهش می دهید .

ایجاد محیط های کمپینگ و محیط زیست

 

در پایان، اگر می خواهید در پایان کوهنوردی خود، کمپ کنید ، مطمئن شوید که زباله های خود را به شکل صحیحی دفن می کنید و یا آن را با خود از محیط خارج می کنید . توجه داشته باشید که محیط کمپینگ شما باید به حدی تمیز و دست نخورده باشد که هیچ فردی نتواند تشخیص دهد که شما در این مکان بوده اید ! این یک قانون اساسی در طبعیت است. علاوه بر این، اگر از قبل محیط های کمپینگ دیگری در طبیعت بود، از آن ها استفاده کنید. از کمپ در محیط هایی که امکان صدمه زدن به طبیعت وجود دارد، خودداری کنید . بیشتر بخوانید : اصول برقراری کمپ در کوهستان

مسئله کلیدی در کوهنوردی و گردشگری در محیط های روستایی و کوهستانی، کاهش تاثیرات انسانی و ضربه زدن به محیط زیست است. با اینکار ، محیط زیست و حیات وحشی طبعیت را به همان شکل که هزاران سال باقی مانده است، حفظ می کنید و آن را برای نسل های بعد نیز، به یادگار می گذارید .

منبع : WalkingAndHiking

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *