3

چگونه کوله پشتی خود را تمیز کنیم؟ | شستشو کوله پشتی

بازدید 2609
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تمیز کردن کوله پشتی:

وقتی به شستشو و تمیز کردن لباس ها و اکسسوری‌ها فکر می‌کنیم، کم‌تر کسی به یاد کیف و کوله‌پشتی می‌افتد.معمولا تمیز کردن کوله پشتی چه کوله‌های کوهنوردی و چه کوله‌های روزمره، دیر به دیر انجام می‌شود. متاسفانه کوله‌ها در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند؛ عرق بدن، لکه‌ی غذا، روغن، باران و گرد و خاک. اگر شما هم نمی‌خواهید بودجه‌ی اضافه‌ای برای خرید کوله‌ی جدید کنار بگذارید پس بهترین راه این است که به فکر مراقبت اساسی از کوله‌ی خود باشید.

بررسی چند مورد حائز اهمیت در شستشوی کوله کوهنوردی :

قبل از اینکه برای شستن کوله خود اقدام کنید، باید یکسری نکات را در نظر داشته باشید. یکی از این موارد، توجه به نوع و جنس کوله پشتی می باشد. اکثر کوله های موجود در بازار دارای جنس های بزرنتی یا پلی استری می باشند. البته نمونه های قدیمی دارای پوشش نایلونی هم هستند که خاصیت آب گریزی دارند.هرکدام ازاین جنس ها مزیت ها و ویژگی های خاص خود را دارند، که در نوع شستشویشان هم تاثیرگذار است. درصورتیکه تولیدکننده کوله راهکاری برای شستشوی کوله ارائه کرده، باید طبق دستورات آن ها عمل کنید.

مثلا بسیاری از شرکت ها برای شستن کوله های کوهنوردی خودشان ژل های مخصوص یا راهکارهای متفاوتی ارائه می دهند. مثلا برخی توصیه می کنند که آن را در آب غوطه ور کرده و برخی دیگر توصیه می کنند که از این کار پرهیز شود. این تفاوت زمانیست که نوع پارچه کوله شما وسط باشد، و تمام این موارد باید در جهت حفظ کارایی و افزایش طول عمر آن در نظر گرفته شود.

کاور در چنین مواقعی بهترین انتخاب است. کاور یک پوشش پلی استری است که خاصیت ضدآب دارد. نه تنها مانع از کثیف شدن کوله شده، بلکه خاصیت آب گریزهم دارد. بسیاری از این کوله ها حین خرید، کاورهای مخصوصی دارند که باید از آن ها استفاده کرد.

چه وسایلی برای شستشوی کوله مناسب هستند؟

شستشوی کوله نسبت به لوازم دیگر کوهنوردی تفاوت های آشکاری دارد. به خاطر همین نیازمند شستن و تمیزکردن با ابزار خاص است. به همین دلیل برای شستن و تمیزکردن آن، عموما از وسایل دم دستی و ساده ای استفاده می شود که در خانه یافت می شود. از جمله :

  • یک ماده شوینده ملایم و بدون رایحه، مثل ژل و صابون یا شوینده های مخصوص کیف های کوهنوردی
  • مسواک یا برس نرم
  • اسفنج یا پارچه یا دستمال مرطوب

تمیز کردن کوله کوهنوردی

 

نحوه تمیز کردن سریع کوله پشتی

پس از هر بار سفر کوهنوردی و همچنین در مواردی که کوله کوهنوردی شما زیاد کثیف نشده باشد، کوله شما نیازمند یک تمیزکاری سبک است که نحوه آن به شرح زیر است::

  •  ابتدا تمامی جیب های کوله خود را خالی کنید. برای خاک گیری آن را به صورت وارونه تکان دهید.
  •  با استفاده از یک اسفنج تمیز تمامی نواحی داخلی کوله را گردگیری کنید.
  •  قسمت های بیرونی مسلماً کثیف تر هستند. به همین دلیل مقداری صابون را بر روی اسفنج خیس بمالید و به آرامی بر روی قسمت های آلوده بکشید.
  •  در مرحله آخر کوله خود را با استفاده از آب سرد آبکشی کنید تا کلیه بقایای شوینده از آن خارج شود.

نحوه شستشو کوله پشتی کوهنوردی

اگر مدت زیادیست که کوله پشتی خود را نشسته اید، حتما از این شیوه کلی استفاده کنید.

کوله را کامل خالی کنید سپس موارد زیر را به ترتیب انجام دهید :

تمام جایگاه ها و جیب های کوله را خالی کنید، سپس با یک وسیله جاروبرقی مانند داخل آن را تمیز کنید.

اگر کوله پشتی تان امکان جداسازی بند و شانه ها را دارد آن ها را جدا کنید. سپس جداگانه با اسفنج یا پارچه ملایم بشویید. حواستان باشد که اسفنج یا پارچه مرطوب آغشته به ماده شوینده باشند. سپس سعی کنید هر کدام از این شانه ها را به طور جداگانه زیر آب روان قرار دهید تا به خوبی تمیز شوند. سپس خشکشان کنید.

برای بخش های بعدی کوله یک لگن را تا ارتفاع ۲۰ سانتی متری پر از آب گرم کنید. ماده شوینده را حل کنید. سپس به آرامی کوله را درون آن قرار دهید، بخش های خارجی کوله را با مسواک تمیز کنید. بخش های داخلی که جنس حساس تری دارند با دست به آرامی بشویید. در شستشوی جیب های توری هم چنین ظرافتی به خرج دهید.

بعد از شستن بخش های کوله که با ماده شوینده تمیز کردید، لگن آب را بریزید و دوباره تا همان ارتفاع با آب سرد تمیز پر کنید. این بار کوله پشتی رو باید آبکشی کنید. اگر لازم شد که این مرحله رو چند بار تکرار کنید.

شستن کوله پشتی با ماشین لباسشویی

برای شستن کوله پشتی آن را در ماشین لباسشویی قرار ندهید، مگر اینکه دستورالعمل های تمیز کردن تولید کننده نوشته باشد که مشکلی ندارد. اگر کوله پشتی شما چرمی است و یا حتی رویه چرمی دارد، آن را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. اگر دارای برگردان، حلقه ها اضافی کاربردی و تزیینی یا سایر وسایل چسبانده یا دوخته شده به بیرون است، احتمالاً باید آن را با دست بشویید تا اطمینان حاصل شود که این وسایل آسیب نبینند.

-تمیز کردن حتی بهترین کوله پشتی در ماشین لباسشویی ممکن است گارانتی آن را باطل کند.

از بین بردن بوی نامطبوع داخل کوله پشتی

هر دو هفته یکبار جوش شیرین را به تمام جیب های کوله پشتی خود بپاشید و اجازه دهید یک شب بماند. کوله پشتی خود را وارونه نگه دارید تا روز بعد جوش شیرین تکان داده شود یا از جاروبرقی استفاده کنید تا تمام جوش شیرین خارج شود. داخل کوله پشتی خود را با سرکه سفید اسپری کنید. اجازه دهید سرکه خشک شود و آن را آبکشی یا پاک نکنید.

-روش موثر دیگر، روزنامه را با آب مخلوط شده با مقدار کمی عصاره وانیل اسپری کنید. روزنامه را خرد کنید و آن را برای یک هفته در داخل کوله پشتی خود قرار دهید، سپس آن را بردارید.

-همچنین می توانید یک ورق خشک کن جدید درون بخش های اصلی کوله پشتی خود قرار دهید تا بوی مطبوعی داشته باشد.

پیشنهاد ما: خرید کوله پشتی ۱۰+۵۰ لیتری دیوتر اورجینال مدل ACT LITE

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد رضا امینی گفت:

    مقالات مناسب و قابل استفاده است 

    1. حمید رضا رحیمی گفت:

      متشکر
      ممنون میشم شما هم تجربیات خودتون رو به اشتراک بگذارید

  2. با سلام ممنون از شما که تجربیات خود را به اشتراک می گذارید و از زحمات شما تشکر می کنم و امیدوارم هر کجا که هستید تندرست و سلامت باشید و موفقیت روزافزون برایتان آرزومند هستم.