راهنمای کامل صعود به قله توچال (معرفی جاذبه های توچال)

قله توچال یکی از پر رفت و آمد ترین قلل ایران است که یکی از مهم ترین علت های آن مجاورت دامنه جنوبی آن با تهران است. معنی کوه توچال ، چاله آبگیر و دریاچه کوچک است و در نزدیکی این قله هم دریاچه ای کوچک از یخ های طبیعی وجود دارد که باعث نامگذاری این قله به قله توچال شده است.

درباره قله توچال

قله توچال با 3964 متر ارتفاع در کوهستانی به همین نام در شمال شهر تهران و قسمتی از دامنه رشته کوه البرز مرکزی واقع شده است. کوهستان توچال به صورت خط الراسی شرقی-غربی در جناح جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. کوه توچال از سمت شمال به دره رودخانه های شهرستانک و جاجرود و از سمت غرب با اتصال به خط الراس های نسبتا کم ارتفاع تری به قلل کوه های استان البرز متصل میشود.

قله توچال بلند ترین ارتفاع این کوهستان، از سمت شانه غربی با نام هومند با 3900 متر ارتفاع ، به گردنه ای 3700 متری شهرستانک و پس از آن به قله ای با نام شاهنشین با ارتفاع 3850 متری اتصال می شود و از سمت شرق هم با خط الراسی قوسی شکل به قله ها پیازچال و لزون و پس از آن از طریق گردنه لوپهنه به قله دارآباد میرسد.

از جناح شمالی هم قله توچال توسط شانه هومند به قله قزقونچال و یال های فرعی منطقه آهار و شهرستانک میرسد. خط الراس شمالی از طریق قله های قلعه دختر و سی چال ابتدا به گردنه دیزین و پس از آن به سایر بلندی های رشته کوه البرز متصل می شود.

منظره قله توچال

مجموعه گردشگری توچال

انتهای خیابان ولنجک به پارکینگ ورودی توچال میرسد.برای رسیدن به خیابان ولنجک میتوانید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. اتوبوس میدان ولنجک-ترمینال شهید افشار (در ایستگاه هفدهم پیاده شوید و باقی راه را با تاکسی یا پیاده طی کنید.)هم یکی از راه های رسیدن به توچال است . پس از عبور از ورودی توچال باید مسیری را پیاده روی کنید ، یا از ماشین های برقی که مسیر ورودی توچال تا بام تهران را پوشش داده اند استفاده کنید.

تله کابین توچال

از معروف ترین تفریحات توچال ، تله کابین توچال است که شامل سه خط اصلی و هفت ایستگاه ، سه خط تله سیژ و یک خط تله اسکی میشود.

ایستگاههای آن به ترتیب در ارتفاع های 1.900متری ،2.480متری ،2.910 متری و3.680 متری قرار گرفته اند. تله کابین توچال به طول 7.500 متر ، یکی از طولانی ترین خطوط تله کابین در دنیاست که با استفاده از آن می توانید به آسانی به ارتفاع 3680 متری از سطح دریا برسید. بهترین زمان های استفاده از تله کابین توچال در ماه های اردیبهشت، خرداد ، مهر و آبان هستند که تجربه ای لذت بخش ارتفاعات تهران داشته باشید.

تله کابین توچال

 

ساعت کاری

روزهای سه شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 صبح تا 3 عصر و روزهای جمعه از 7 صبح تا 5 عصر . خطوط فعال شبانه هم در روز های پنجشنبه و جمعه از ساعت 2 ظهر تا 11 شب فعال هستند. 

البته به طور کلی فعالیت این خطوط به شرایط جوی منطقه بستگی دارد.

هزینه تله کابین توچال

با توجه به مسیر و ایستگاهی که سوار و پیاده می شوید هزینه هایتان متفاوت است.

 بلیط رفت و برگشت ایستگاه یک به دو، یک به پنج و یک به هفت، به‌ترتیب ۲۵، ۵۰ و ۷۰ هزار تومان تمام می‌شود. بلیط مسیر رفت ایستگاه یک به دو، یک به پنچ، یک به هفت، دو به پنج و پنج به هفت، به‌ترتیب ۱۵، ۳۰، ۴۰، ۲۰ و ۲۰ هزار تومان است. بلیط برگشت از ایستگاه هفت به یک، هفت به پنج، پنج به دو، پنج به یک و دو به یک، به‌ترتیب معادل ۳۵، ۱۵، ۱۵، ۲۰ و ۱۵ هزار تومان هزینه برمی‌بردارد.

نمایی از تله کابین توچالل

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال از محبوب ترین پیست های اسکی در تهران و نزدیک ترین آن ها به پایتخت است. که به علت ارتفاع آن که در ایستگاه هفتم به 3500 متر میرسد اولین پیست برفگیر در کشور است که در بهترین حالت در سال های پر بارش ، می توان تا هشت ماه از آن استفاده کرد. 

پیست اسکی قله توچال

پیست اسکی توچال 1200 متر طول دارد که از پایین قله توچال در ارتفاع 3850 متری شروع و تا هتل توچال  3550 متری امتداد میابد. شیب مناسبی که این پیست دارد یکی از علت های محبوبیت آن است که علاقه مندان به اسکی را به این منطقه می کشاند. برای استفاده از این پیست باید به ایستگاه هفتم تله کابین بروید در آنجا مدرسه آموزش اسکی با مربیانی مجرب و فروشگاه لوازم اسکی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

مدت زمان استفاده از پیست به صورت روزانه از از صبح تا عصر میباشد.

اسکی در توچال

اسنوموبیل توچال

اسنوموبیل یا همان موتور برف رو یکی از هیجان انگیزترین تفریحات قله توچال است. تجربه موتور سواری با سرعت بالا در مسیری پر پیچ و خم مملو از برف خاطره ای به یاد ماندنی برایتان رقم میزند.مسیری 1.5 کیلومتری که رفت و برگشت طی می شود و شروع آن از ایستگاه هفتم تله کابین در کنار پیست اسکی شروع می شود. 

ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 2 بعدازظهر

اسنوموبیل در قله توچال

شبیه ساز وی ای آر توچال

سینمای 5بعدی که ساخته دست ایتالیایی هاست و علاوه بر دیدن فیلم می توان از شبیه ساز های رانندگی و بازی های ویدیویی هم استفاده کرد. این سینما در ایستگاه اول تله کابین واقع شده و ساعت کاری آن همه روزه و همزمان با ساعت کاری مجموعه است.

سورتمه سواری در توچال

سورتمه توچال در سال 1394 توسط شرکتی آلمانی طراحی و اجرا شد. و علاوه بر گواهی استاندارد ملی ایران ، شرکتtuv آلمان هم که یکی از معتبر ترین سازمان های بازرسی و استاندارد در جهان محسوب می شود گواهی تایید را گرفته است. پیست سورتمه سوار توچال با 1420 متر طول طولانی ترین و مهیج ترین پیست سورتمه سواری در ایران لقب گرفته است که توانایی جابجایی 250 نفر در ساعت را داراست. پیشنهاد میکنم در طول شب این وسیله را امتحان کنید تا چشم انداز زیبایی از تهران را در دل شب ببینید و عکاسی با موبایل از این زیبایی را فراموش نکنید.

ساعات کاری : همه روزه از ساعت 10 صبح تا 1 بامداد

پیست سورتمه سوای در توچال

زیپ لاین توچال

زیپ لاین توچال ، بزرگترین زیپ لاین کشور است که در جاده سلامتی در بوستان شماره 2 واقع شده است.طول مسیر زیپ لاین 200 متر و ارتفاع آن 70 متر است، امکان استفاده از زیپ لاین فقط در روز های آفتابی میسر است و چهار نوع پرواز را می توان با آن تجربه کرد که با توجه به وزن فرد و تجهیزات آن متفاوت است و طبیعتا هزینه های آن هم همینطور. در مدل اول فرد روی صندلی مینشیند و با گرفتن دسته های قرقره پرواز را تجربه می کند ، در مدل دوم قرقره به پشت کمر فرد متصل میشود و با دست و پای آزاد و معلق در هوا مسیر را طی می کند . در مدل سوم قرقره از پشت به کمر و پاهای فرد متصل میشود که تجربه پرواز واقعی را به فرد میدهد . در مدل آخر که از همه هیجان انگیزتر است قرقره فقط به پاها متصل میشود و به مدل بانجی شهرت دارد.

محدودیت سنی برای استفاده از زیپ لاین 12 سال است و افراد نباید از 100 کیلوگرم سنگین تر باشند. ساعات کاری هم شنبه تا پنجشنبه 5 عصر تا 11 شب و در روزهای جمعه و ایام تعطیل 10 صبح تا 11 شب ادامه دارد.

باشگاه تیراندازی توچال

باشگاه تیراندازی با کمان توچال که در مسیر جاده سلامتی قرار گرفته است تنها سایت استاندارد کشور با مجوز سازمان تربیت بدنی است. با پرداخت هزینه آن و فرا گرفتن آموزش های لازم ، 10 عدد تیر دریافت می کنید که می توانید تا زمان باز بودن باشگاه در آنجا وقت خود را سپری کنید و به تیراندازی مشغول شوید. ضمن این که تمامی تجهیزات به صورت رایگان در اختیارتان قرار میگیرد . در این باشگاه که با چمن طبیعی پوشیده شده است.15 سیبل تیراندازی و 20 سیبل مخصوص کمان وجود دارد. علاوه بر این کلاس های آموزشی با اساتید حرفه ای هم در این باشگاه وجود دارد که علاقمندان به این رشته می توانند زیر نظر اساتید مجرب آموزش ببینند.

پینگ پنگ ، دارت و فوتبال دستی از دیگر تفریحات این باشگاه هستند.

ساعات کاری : از ساعت 9 صبح تا 1 بامداد که البته با توجه به تغییرات آب و هوایی امکان تغییر زمان فعالیت باشگاه وجود دارد.

باشگاه تنیس توچال

باشگاه تنیس توچال در ایستگاه شماره یک تله کابین قرار دارد که مجهز به 6 زمین تنیس خاکی با استانداردهای جهانی است و همین علت این باشگاه را در میان بهترین باشگاه های تنیس تهران قرار داده است. چشم انداز زیبای تهران از این منطقه انتخاب این باشگاه برای تمرینات و انجام بازی تنیس را دوچندان کرده است.امکان استفاده خانم ها و آقایان از این باشگاه و فروشگاه مجهز به لوازم تنیس در آن هم از دیگر مزیت های استفاده از باشگاه تنیس توچال می باشد.

 

کافه بیلیارد توچال

کافه بیلیارد توچال در سمت چپ جاده سلامتی ،بالاتر از باشگاه تیراندازی قرار دارد که علاوه بر بیلیارد میز های فوتبال دستی هم برای علاقمندان به این رشته قرار گرفته شده است. امکان استفاده از این کافه برای خانم ها و آقایان وجود دارد و آموزش های اولیه رایگان داده می شود. علاوه بر این استفاده از خدمات کافه نظیر موسیقی ملایم ، محیط دنج ، دسر های با کیفیت و.. هم میسر است.

 

پیاده روی و کوهنوردی در توچال

مسیر پیاده روی از پارکینگ اصلی شروع شده و تا ایستگاه اول تله کابین امتداد میابد که حدود 2 کیلومتر مسافت دارد ، این مسیر که به جاده سلامتی معروف است به بام تهران ختم می شود. در طول مسیر تفرجگاه هایی مثل بوستان سلامتی یک و دو قرار دارند که مجهز به آلاچیق ، نیمکت و نورپردازی هستند. 

منطقه آبشار و منطقه غار هم از دیگر جذابیت های دیدنی توچال هستند ، بام تهران هم معروفیت خاص خودش را دارد ، منطقه ای زیبا که نورپردازی شده است و مشرف به شهر تهران است.

مسیر کوهپیمایی هم از ایستگاه اول شروع ، و تا قله توچال ادامه میابد فاصله میان ایستگاه ها بدین گونه است که ایستگاه یک تا دو ⅗ کیلومتر ، ایستگاه دو تا پنج 6/2 کیلومتر ،ایستگاه پنج تا هفت 5/3 کیلومتر و از ایستگاه هفت تا هتل توچال هم 1/9 کیلومتر مسافت دارد. که مجموعا 17 کیلومتر میشود. مسیر کوهنوردی اصلی از ایستگاه دوم به بعد شروع می شود و تا ایستگاه پنجم هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد.

 

هتل توچال

هتل توچال در ارتفاع 3545 متری ازسطح دریا در سال 1380 ساخته شده است. از امکانات آن می توان به لابی با منظره ای رو به پیست اسکی ،رستوران مجلل ، اینترنت پر سرعت ، پارکینگ ، کافی شاپ ، خشک شویی ، امکانات ورزشی مثل بیلیارد و.. اشاره کرد. اتاق های این هتل به صورت اتاق سینگل ، اتاق دبل ، سوئیت رویال (سه نفره) ، اتاق توئین (دونفره) ، اتاق وی آی پی (دونفره) میباشد که می تواند اقامتی خاطره انگیز برای شما به ارمغان بیاورد.برای رزرو اتاق ابتدا باید توسط پزشک مورد تایید قرار بگیرید تا مطمئن شوید اقامت در چنین ارتفاعی برایتان مشکل ساز نشود.

هتل توچال

مسیر های صعود به قله توچال

قله توچال ، به دلیل مجاورت با شهر تهران همواره پذیرای شمار زیادی صعود کننده است، صعود به قله توچال از مسیر های مختلفی ممکن است و همین علت درجه سختی صعود به قله توچال را متفاوت میکند. بهترین ماه های سال برای صعود هم اردیبهشت ، خرداد ، مهر و آبان هستند.

مسیر های صعود به قله توچال

شرکت در دوره آنلاین اصول چیدمان کوله پشتی

مسیر شمالی صعود به قله توچال

  • یال ایگل که دقیقا به زیر قله توچال ختم می‌شود.
  • یال آهار که بعد از صعود به قله قزقونچال از گردنه هومند به توچال می‌رسد

مسیر شرقی صعود به قله توچال

  • مسیر معروف و دشوار تیغه های دارآباد

صعود گروهی به قله توچال

مسیر جنوب شرقی صعود به قله توچال

  • از راه صعود به قله های کلکچال و پیازچال که در ادامه به مسیر شرقی میرسد.

مسیر جنوبی صعود به قله توچال

این مسیر از دربند شروع می شود و شامل چندین یال است:

  • مسیر چشمه نرگس و یال بسیار دشوار چهارپالون
  • یال معروف امیری (رایج ترین مسیر برای صعود به قله توچال)
  • دره آسون و یال کمتر شناخته شده اسپیدکمر (قدیمی ترین مسیر صعود به قله توچال)
  • یال تله کابین (یکی از مسیرهای پر تردد)

مسیر جنوبی قله توچال

مسیر جنوب غربی صعود به قله توچال

این جبهه دارای دو مسیر صعود است:

  1. یال کماچال که بسیار کم تردد است
  2. مسیری طولانی از جنگل کارا ، قله کلاغ چین ، قله دوشاخ ، قله پلنگچال ، قله شاهنشین و در نهایت قله توچال

مسیر شمال غربی صعود به قله توچال

  • شروع آن از روستای شهرستانک به سمت هتل توچال و بعد از آن قله توچال

مسیر غربی صعود به قله توچال

  • مسیری بسیار طولانی و دشوار که شروع آن از قله منار جاده چالوس و سپس قله لوارک و بعد از آن قله شاهنشین و در آخر قله توچال

جانپناه اردلان

مسیر دربند ، شیرپلا ، سیاه سنگ ، قله توچال (رایج ترین مسیر صعود به توچال)

این مسیر مناسب ترین ، عمومی ترین و نزدیک ترین مسیر برای صعود به توچال می باشد که از دربند و پناهگاه شیرپلا شروع می شود.

برای شروع از میدان تجریش به سمت میدان سربند و مجسمه معروف کوهنورد در بخش شمیران به مسیری با شیب اولیه نسبتا تند رو به شمال و راه پاکوب میرویم و بعد از 30 دقیقه پیاده روی به روستای پس قلعه می رسیم.

بعد از آن مسیر اصلی با شیب های تقریبا تندی شروع می شود که با گذر کرد از قهوه خانه های کنار رودخانه سربند به ابتدای مسیر سنگی معروف به شیرپلا میرسد.

بعد از آن می توان از روستای پس قلعه با آمادگی کامل و احتیاط کافی مسیر سنگی و مشخص شده را که توسط پلکان های فلزی و سیم بکسل ایمن شده است طی کرده و بعد از حدود 2 ساعت به مجموعه ورزشی کوهستانی شیرپلا که پناهگاهی مجهز و سه طبقه است خواهیم رسید.پناهگاه شیرپلا 2850 متر ارتفاع دارد.

از شیرپلا به سمت شمال  به سمت شمال در مسیری پر شیب حرکت می کنیم

و بعد از حدود 2 ساعت کوهنوردی به جانپناه امیری یا همان سیاه سنگ می رسیم که فاصله آن تا قله توچال به 1 ساعت کوهنوردی میرسد. مناظر اطراف قله توچال به خصوص رو به شمال بسیار زیبا و دلفریب است .

در قله توچال می توانید نمایی باشکوه از قله دماوند تا قله علم کوه و رشته کوه هایی با 4000 متر ارتفاع از البرز مرکزی را نظاره گر باشید.

مجتمع وزرشی و پناهگاه شیرپلا

آب و هوای قله توچال 

قله توچال در بیشتر روز های سال وزش شدید باد جریان دارد و به همین دلیل برای صعود های زمستانه و بهاره حتما شرایط آب و هوایی قله را چک کنید تا در صعود به توچال به مشکل نخورید

برای چک کردن پیش بینی های آب و هوایی در می توانید از سایت هواکوه استفاده کنید.

 

آمادگی های لازم برای صعود به قله توچال

برای صعود به قله توچال علاوه بر آمادگی و استقامت بدنی باید لوازم و تجهیزات کاملی به همراه خود داشته باشید . انتخاب تجهیزات کوهنوردی باید متناسب با مسیری که برای صعود انتخاب کرده اید باشد تا در زمان صعود به مشکل نخورید. از طرفی به همراه داشتن وسایل اضافی می تواند باعث خستگی زودرس شود و از توان شما بکاهد. دوره های آموزشی آنلاین می تواند این مشکل را تا حدودی رفع کند پیشنهاد ما گذراندن دوره چیدمان کوله پشتی است که توسط کوهنوردان حرفه ای باشگاه بریم کوه تدریس میشود.

 

پوشش گیاهی قله توچال

شامل پوشش گیاهی متنوع ارتفاعات شمال تهران که عبارتند از ‌ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو و درختچه‌هایی مانند زرشک وحشی و تمشک.گیاهان دارویی و خوراکی منطقه نیز مانند والک، زالزالک، سیرک یا تره کوهی، آویشن، ریواس، کاکوتی، مرزه کوهی، کنگر، چای کوهی و بالاخره قارچ وحشی

گوناگونی جانوری قله توچال

گفته می شود گونه‌های جانوری منطقه به خاطر حضور زیاد گردشگران ‌یا صید غیرمجاز در‌خطر انقراض قرار دارند.‌ دیگر بندرت می‌توان پستاندارانی نظیر قوچ و میش، گرگ، روباه ‌یا خرگوش را در این منطقه مشاهده کرد. پرندگانی همچون ‌شاه بوف یا کبک دری که پرنده‌ای متعلق به ارتفاعات ۲۰۰۰ متری است، به ندرت در منطقه دیده می‌شود.

ولی وقتی پا به طبیعت میگذاریم باید حواسمان به حمله جانوران باشد و در این خصوص آموزش هایی دیده باشیم، حمله سگ ها به انسان به شدت افزایش یافته و باید برای پیشگیری از این حملات و اقدامات اولیه پس از حمله اطلاعاتمان را بالا ببریم.

سگ های تربیت شده در قله توچال

اطلاعات مسیر
مسیر رایج صعوددربند، شیرپلا، سیاه‌سنگ، قلّه توچال
مسیرهای صعود
  1. دربند، شیرپلا، سیاه‌سنگ، قلّه توچال (رایج‌ترین مسیر)
  2. بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال
  3. ولنجک، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال
  4. درکه، پناهگاه پلنگ‌چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال
  5. دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال
  6. دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال (قدیمی ترین مسیر)
  7. همچنین از دامنه ی شمالی و از شکراب هم امکان صعود به توچال وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد
  8. دامنه های امامزاده داوود، شهرستانک، چین کلاغ مسیرهای دیگر دسترسی به قله توچال هستند

 

 

مسافت پای کار تا قله  9 کیلومتر 
 دسترسی به آب  از مسیر  میدان سر بند تا پناهگاه شیر پلا چند چشمه وجود دارد
وضعیت آنتن دهی موبایل 

در کل مسیر آنتن دهی وجود دارد

محل شب مانی 

۱ – پناهگاه شیرپلا  دارای ۳ طبقه –  سرویس- خوابگاه –  سالن غذاخوری- تراس در ارتفاع ۲۷۵۰ متری شمال آبشار دو قلو و در کنار رودخانه پس قلعه ساخته شده و متعلق به فدراسیون کوهنوردی است .        
۲ – جانپناه امیری( سیاه سنگ)
این جان پناه سنگی در دو طبقه فاقد امکانات رفاهی به یادبود علی امیری که در این مکان فوت نموده و توسط خانواده نامبرده  ساخته شده و در یال اصلی توچال و در ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار دارد .

۳ – جان پناه فلزي مدور
جانپناه سوم ساخته شده بر فراز قله توچال توسط زنده یاد مرحوم محمد داوودی دبیر پیشین فدراسیون کوهنوردی و کمک های فدراسیون به نحو جالبی طراحی و ساخته شده و برای مواقع اضطراری و طوفان بسیار موثر می باشد. بنای آن فلزی و از نوع دو جداره می باشد .

نزدیک ترین مرکز درمانی 

مرکز فوریت‌های پزشکی هلال احمر

 

مشخصات کلی 
ارتفاع قله : ۳۹۶۴
ارتفاع پای کار : ۱۸۰۵
موقعیت جغرافیایی : تهران- میدان تجریش- خیابان دربند- میدان سربند
مختصات قله : 51.599164 ، 35.954799
بهترین فصل صعود :تابستان 
وضعیت آب و هوای قله : مشاهده آب و هوای قله توچال در سایت هواکوه
رشته کوه  :البرز مرکزی
ترک مسیر(Gps) : ترک مسیر قله توچال 

صعود به قله توچال یا وقت گذرانی در مجموعه تفریحی توچال هر کدام به نوعی برای ما لذت بخش و به یاد ماندنی هستند . شما هم تجربیات خود را از توچال با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.   

آب و هوای 1 اردیبهشت 1403
نیمه ابری
نیمه ابری

بیشترین دما

-1°

کمترین دما

-2°

دمای حسی

-2°

سرعت باد

0 km/h

جهت باد

مغرب

نظر شما

قوانین ثبت نظر

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید
نظرات کاربران
احمد غفاری

احمد غفاری

تهران - تهران

11 ماه پیش

سلام برای من بهترین فصل صعودبه توچال(قله
عشق)زمستان است،البته با تجهیزات واطلاع ازاب وهواوهمراهان فهیم ازکوه وطبیعت،

پاسخ
بریم کوه

بریم کوه

تهران - تهران

11 ماه پیش

درود بر شما بله یک جمله هم هست که میگه بهار کوهنوردی زمستونه😊کوهنوردی در زمستان واقعا لذتبخشه به شرطی که با تجهیزات و آمادگی و اصولی باشه.

پاسخ