0

کوه های گیلان برای کوهنوردی | راهنمای جامع+نقشه قله های گیلان

بازدید 7
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کوه های گیلان به دلیل قرار گرفتن در بخش شمالی کشورمان با کوهستان‌های دیگری که در ایران وجود دارند متفاوت هستند. در دامنه کوهستان‌های گیلان قرار نیست با بیابان‌های بی‌آب و علف مواجه شویم. دامنه و کوه های گیلان مرتفع و سرسبز هستند. کوهنوردی در این مناطق حاصلخیز تجربه متفاوتی برای اکثر کوهنوردان ایرانی که عادت به کوهستان‌های خشک دارند می‌تواند باشد. البته قطعاً کوهنوردی در گیلان هم چالش‌های خاص خود را برای هر کوهنوردی به همراه دارد.

 

بلندترین کوه های گیلان

 

لیست کوه های گیلان برای کوهنوردی

اگر می‌خواهید از کوه های گیلان بازدید کنید و در آنها تجربه کوهنوردی متفاوتی داشته باشید ابتدا باید با لیستی از این کوه‌ها آشنا شوید. وقتی با کوه های گیلان آشنا شوید سریعتر می‌توانید مسیر دسترسی به آنها را پیدا کنید و با توجه به علایقی که دارید انتخاب بهتری انجام خواهید داد. با توجه به اینکه در گیلان کوه‌های متنوع و متعددی وجود دارند هر کوهنوردی بر اساس تجربه خود و علایقی که دارد می‌تواند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد. کوهنوردی در آب و هوای خاص گیلان جلوه‌ای جدیدی از زندگی را به هر کدام از ما نشان می‌دهد و تجربه‌ای متفاوت و خاص خواهد بود. با مهمترین کوه های گیلان آشنا می‌شویم.

 

قله سماموس یا سمام

وقتی از کوه های گیلان صحبت می‌کنیم اولین اسمی که مطرح می‌شود قله سماموس یا سمام است. بلندترین قله این کوه ۳۶۸۹ متر ارتفاع دارد و به عنوان بلندترین قله در سراسر استان گیلان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب سماموس که باعث محبوبیت آن شده مشرف بودن قله این کوه به دریا است. بعید است کوهنوردی پیدا شود که دوست نداشته باشد منظره دریا را از بالای یک کوه تماشا کنند. اگر در شب‌هایی که آسمان آرام است و ابر و مه‌ در آن مشاهده نمی‌شود به قله سماموس برسید می‌توانید تا دورترین نقاط گیلان و حتی مازندران را ببینید. جالب است بدانید در نزدیکی قله این کوه مقبره امامزاده‌ای به نام کارکیا یحیی وجود دارد و فضای مناسبی برای استراحت کوهنوردان است. برای رسیدن به سماموس می‌توانید از مسیر روستاهای جواهرده و جواهردهشت استفاده کنید.

 

 

قله شاه معلم

شاه معلم یکی دیگر از کوه های گیلان است که کوهنوردان می‌توانند آن را انتخاب کنند. شاه معلم به عنوان یکی از محبوب‌ترین کوه های گیلان بین کوهنوردان شناخته می‌شود. قله این کوه در حدود ۳۰۶۸ متر ارتفاع دارد. خوشبختانه در اکثر مسیرهای منتهی به قله این کوه آنتن دهی تلفن همراه خوب است و می‌توانید با نزدیکان خودتان در ارتباط باشید. برای رفتن به قله شاه معلم دو مسیر سنتی و جدید پیش روی کوهنوردان وجود دارد. مسیر قدیمی از روستای ماسوله و بعد از پل رودخانه آغاز می‌شود. مسیر جدید در جاده خلخال قرار دارد و راه رسیدن به قله را کوتاه‌تر می‌کند. بخش اصلی مسیر صعود به قله شاه معلم توسط هیئت کوهنوردی گیلان علامت‌گذاری شده و می‌توانید طبق همان علامت‌گذاری حرکت کنید.

 

قله گدوک

کوه گدوک یکی از دیگر کوه های گیلان است که روی خط الرأس ماسوله قرار گرفته و جذابیت‌های زیادی دارد. نسبت به دیگر کوه های گیلان که تا اینجا بررسی کردیم گدوک ارتفاع کمتری دارد و ۲۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. گدوک بین دو قله معروف گیلان یعنی آسمان کوه و دو خون قرار دارد و به همین دلیل بین کوهنوردان معروف است. هر کوهنوردی که علاقه زیادی به طبیعت داشته باشد ترجیح می‌دهد از گردنه جذاب گدوک با سنگ‌های منحصر به فرد و خاص آن عبور کند. مسیر صعود به این قله در فصل زمستان عمدتاً با برف همراه است و در تابستان‌ها بسیار گرم خواهد بود. با این وجود در مسیر صعود به قله کوهنوردان نیازی به آب ندارند چرا که چشمه‌های گوناگونی در این مسیر قابل استفاده هستند. برای صعود به این قله نیز باید از مسیر ماسوله حرکت کنید.

 

 

قله سرک رودبار

یکی دیگر از کوه های گیلان که جذابیت زیادی دارد و در شهر زیبای رودبار و در منطقه رستم‌آباد قرار گرفته سرک است. سرک ارتفاع زیادی ندارد و در ۱۳۶۰ متری سطح دریا قرار گرفته است. با این حال سفره‌های آب زیرزمینی که در این کوهستان وجود دارند چندین روستا را از لحاظ منابع زیرزمینی تامین می‌کنند. طبیعتاً بهترین راه رسیدن به سرک عبور از روستای رستم آباد است اما علاوه بر آن می‌توانید از مسیر شمام، چرپه و روستای کرا هم به این قله زیبا برسید. خوشبختانه در مسیر صعود به کوه سرک هم پوشش جنگلی وجود دارد و فضای دلنشینی برای کوهنوردان ایجاد شده است. در هر فصل سال برای صعود به قله سرک رودبار می‌توانید اقدام کنید.

 

قله اسپیناس

اسپیناس یکی از متفاوت‌ترین کوه های گیلان برای کوهنوردی است. وقتی به دامنه کوه اسپیناس سفر کنید از تماشای محیط سرسبز و زیبای آن لذت خواهید برد. زمانی که به این قله خاص از کوه های گیلان برسید فکر می‌کنید وارد قلعه‌ای شده‌اید که طبیعت آن را ساخته است. در میان کوهستان‌های موجود در شهر آستارا پیناس به عنوان بلندترین قله شناخته می‌شود و به همین دلیل مورد توجه اکثر مسافران قرار می‌گیرد. البته متاسفانه بسیاری از مردم هنوز هم اسپیناس را آنطور که باید نمی‌شناسند. برای رسیدن به قله اسپیناس می‌توانید از مسیر آستارا به شهر لوندویل حرکت خودتان را آغاز کنید. از اردبیل هم امکان صعود به قله اسپیناس وجود دارد.

 

قله ناتشکوه

در میان کوه های گیلان نام ناتشکوه شهرت زیادی دارد. ناتشکوه با ارتفاع ۲۴۲۵ متر از سطح دریا بین کوه های گیلان به شهرت زیادی رسیده است. از نام ناتشکوه می‌توان حدس زد که در اطراف آن آتشگاه‌های گوناگونی وجود داشته‌اند. صعود به قله ناتشکوه در فصل‌های تابستان و بهار بسیار آسان است اما در زمستان تنها کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند این مسیر را برای صعود انتخاب کنند. کوهنوردی در ناتشکوه به دلیل اینکه نمادی از تمدن‌های کهن ایرانی است برای افرادی که همزمان به تاریخ و طبیعت علاقه زیادی دارند انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

 

قله گردسایه

نمی‌توانیم در مورد کوه های گیلان صحبت کنیم و سراغ گردسایه نرویم. قله گرد سایه در غرب ماسوله قرار گرفته و تقریباً ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. گردسایه روی خط الراس کوه توریشوم قرار گرفته و از سه مسیر کوهنوردان می‌توانند به قله آن برسند. مسیر اول از سمت خط‌الرأس توریشوم آغاز می‌شود و مسیر دوم مربوط به آبشار دوقلو است. با این حال بسیاری از کوهنوردان ترجیح می‌دهند برای رسیدن به یکی از زیباترین کوه های گیلان جاده ماسوله به خلخال که خودش هم جذابیت زیادی دارد را انتخاب کنند. در مسیر گرد سایه جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارند که کوهنوردان می‌توانند لحظاتی را در کنار آنها به استراحت بپردازند.

 

قله درفک

اگر به دنبال یک آتشفشان خاموش میان کوه های گیلان می‌گردید باید سراغ درفک بروید. از طرفی در میان کوه های گیلان نیز قله درفک داستان‌ها و رازهای قدیمی زیادی دارد. ارتفاع این قله به ۲۷۰۰ متر می‌رسد و به عنوان بام گیلان شناخته می‌شود. برای دسترسی به این قله جذاب گیلان باید به سمت روستای شیرکوه و پس از آن منطقه جنگلی زیبایی که در نزدیکی این روستا قرار دارد بروید. اگر تصمیم گرفتید کوهنوردی در درفک را امتحان کنید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از غار یخی آن را فراموش ننمایید. در مسیر این قله هم چشمه‌های آب تمیز و طبیعی کوهستانی وجود دارند که می‌توانید با نوشیدن آب از آنها تجربه جدیدی در زندگی خودتان به دست آورید.

 

 

قله بغروداغ

بغروداغ از دیگر کوه های گیلان است که مورد توجه اکثر کوهنوردان قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این قله در ارتفاع ۳۲۳۵ متری سطح دریا قرار گرفته به عنوان یکی از کوه‌های مرتفع گیلان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب بغروداغ، جاذبه‌های گردشگری هستند که در اطراف آن وجود دارند. برای رسیدن به قله این کوه باید از روستاهای شبلو یا عباس آباد به سمت دریاچه نئور حرکت کنید و از آنجا به سمت قله کوه مسیر خودتان را آغاز نمایید. البته مسیرهای دیگری هم وجود دارند که برای رسیدن به این قله می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

 

قله لاسه سر

اگر بین کوه های گیلان دنبال یک گزینه جذاب و متفاوت هستید قله لاسه سر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این قله در ارتفاع ۲۶۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و روی خط الرأس ماسوله است. وقتی روی قله این کوه قرار می‌گیرید به راحتی می‌توانید قله‌های دیگری مثل آسمان کوه گدوک و دوخون را مشاهده کنید. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به قله این کوه وجود دارد اما اکثر کوهنوردان ترجیح می‌دهند راهی که از ییلاق کوهروبار ماسوله می‌گذرد را انتخاب کنند. البته در این مسیر هم شرایط آب و هوایی پیش‌بینی نشده‌ای هستند که باید به آنها توجه کرد.

 

قله تریشوم

یکی از کامل‌ترین کوه های گیلان تریشوم است. در واقع تریشوم فقط یک کوه تنها نیست و مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل این منطقه را یکی از بزرگترین جاذبه‌های گیلان می‌دانند و هر ساله گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به منطقه تریشوم سفر می‌کنند. قله این کوه ۲۸۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در میان بلندترین کوه های گیلان قرار می‌گیرد. برای رسیدن به این کوهستان می‌توانید از جاده فومن به ماسوله استفاده کنید.

 

قله پشته کوه

یکی دیگر از متفاوت‌ترین کوه های گیلان پشته کوه است. قله پشته کوه در نزدیکی رستم آباد قرار گرفته است. در مسیر رسیدن به این کوه از جنگل‌های هیرکانی عبور خواهید کرد که شما را حیرت زده می‌کنند. همانطور که توضیح دادیم احتمالاً متوجه شده‌اید که مسیر صعود به این کوه جذاب از رستم‌آباد رودبار آغاز می‌شود. در مسیر صعود به قله پشته کوه جاذبه‌های زیادی هستند که گذراندن وقت در آنها لذت بخش خواهد بود.

 

کوه تیلار

یکی از معروف‌ترین کوه های گیلان که در منطقه تالش واقع شده تیلار است. قله تیلار ۲۹۰۰ متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از زیباترین کوه های گیلان شناخته می‌شود. برای صعود به این قله باید مسیر خودتان را از روستای گول آغاز کنید. مثل اکثر کوه های گیلان در تیلار هم با مراتع زیبایی مواجه خواهید شد اما یک تفاوت بزرگ بین این کوه با دیگر کوه‌ها وجود دارد. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی که در تیلار وجود دارند مشاهده گله‌های دامی که از این منطقه عبور می‌کنند لذت بخش و جذاب خواهد بود.

 

قله کله‌ قندی

کله قندی یکی از کوه‌های معروف گیلان است که در منطقه ماسوله واقع شده و هر هفته پذیرای گردشگران گوناگونی است. قله کله قندی ۲۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. برای علاقمندان کوهنوردی که می‌خواهند حرفه‌ای‌تر شوند کله قندی می‌تواند یک مسیر مناسب برای تمرین کردن باشد. کله قندی یک شیب انتهایی دارد که به کوهنوردان کمک می‌کند آمادگی بیشتری برای صعود به قله‌های مرتفع‌تر داشته باشند. مسیر صعود به کله قندی از جنگل کوهبن یا جنگل رویایی آغاز می‌شود. مثل اکثر کوه های گیلان در مسیر رسیدن به کله قندی هم چشمه‌های گوناگونی هستند که آب مورد نیاز خودتان را می‌توانید از آنها تامین کنید.

 

قله آسمان کوه

در میان کوه های گیلان نام آسمان کوه هم محبوب و مشهور است. این قله را می‌توانیم یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی استان گیلان بدانیم. اگر از بالای این قله به ماسوله نگاه کنید متوجه می‌شوید که شهرک ماسوله توسط پدیده‌های طبیعی گوناگونی مثل یک نیم دایره احاطه شده است. افرادی که می‌خواهند این قله را برای صعود انتخاب کنند باید بدانند که ارتفاع ۲۷۶۰ متری از سطح دریا دارد. به دلیل پیچیدگی‌هایی که مسیر صعود به این قله دارد آن را در میان کوه‌های فنی قرار می‌دهند و صعود به این قله از کوه های گیلان کار هر کسی نیست. مخصوصاً در فصل زمستان تنها کوهنوردان حرفه‌ای و با تجربه که به صورت گروهی کار می‌کنند می‌توانند به قله آسمان کوه برسند.

 

 

 

ارتفاع کوه های گیلان

در طول مطلب با بررسی کوه های گیلان متوجه شدیم که در این استان هم کوه‌های بلند و هم کوه‌های کم ارتفاع وجود دارند. کوه های گیلان را بر اساس ارتفاع آنها می‌توانیم به صورت زیر مرتب کنیم:

  • سماموس: ۳۶۹۳
  • بزابن: ۳۲۳۰
  • شاه معلم: ۳۰۵۰
  • تیلار: ۲۹۰۰
  • تریشوم: ۲۸۵۰
  • گدوک: ۲۸۰۰
  • پشته کوه: ۲۷۸۷
  • آسمان کوه: ۲۷۶۰
  • درفک: ۲۷۳۱
  • لاسه سر: ۲۶۲۰
  • کله قندی: ۲۴۸۰
  • ترشیوم: ۲۴۵۰
  • کله‌ قندی: ۲۴۵۰
  • ناتشکوه: ۲۴۲۵
  • گردسایه: ۲۳۰۰
  • بغروداغ: ۲۲۳۵
  • برزکوه: ۲۱۲۰
  • چرم کش: ۲۲۹۸
  • اسپیناس: ۲۱۶۰
  • آسمان سرا: ۱۹۶۰
  • سرک رودبار: ۱۳۶۰

 

 

بلندترین کوه گیلان کدام است؟

در میان کوه های گیلان همانگونه که مشخص است سماموس با ۳۶۹۳ متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین کوه محسوب می‌شود. در میان کوه های گیلان سماموس محبوبیت زیادی دارد و کوهنوردی در آن طبیعتاً چالش‌های زیادی به همراه دارد. این قله مرتفع در شهرستان رودسر واقع شده و افرادی که به آن صعود کنند می‌توانند دریای خزر را از بالا تماشا کنند و منظره‌ای بی‌نظیر را در زندگی خود تجربه نمایند.

 

کوه های رشت

تا اینجا با کوه های گیلان آشنا شدیم. برای صعود به هر کدام از این قله‌ها مسیرهایی که کوهنورد می‌تواند از آنها استفاده کند را بیان کردیم. با این حال برای فتح کوه های گیلان علاوه بر شناخت مسیر و آمادگی باید به نکات گوناگونی هم دقت داشته باشیم.

 

 

برای صعود به قله های گیلان به خاطر داشته باشید…

همانگونه که گفتیم علاوه بر شناخت کوه های گیلان باید نکات ایمنی مختلفی را مد نظر قرار دهید تا هنگام صعود به کوه های گیلان با مشکل مواجه نشوید. مهمترین نکاتی که یک کوهنورد هنگام کوهنوردی در گیلان باید مد نظر قرار دهد عبارتند از:

  • کوهنوردانی که می‌خواهند به کوه های گیلان برسند باید آمادگی کامل برای مقابله با شرایط آب و هوایی مختلف را داشته باشند.ممکن است ابتدای مسیر شما با آب و هوای آفتابی مواجه شوید اما ناگهان بارانی سیل آسا را تجربه کنید.
  • بدون تجهیزات و امکانات به هیچ وجه برای کوهنوردی به گیلان نروید.برای کوهنوردی در گیلان باید کفش مناسب بخرید و چادر کمپینگ داشته باشید.
  • برای اینکه کوهنوردی تبدیل به عذاب نشود حتماً آب کافی همراه خودتان ببرید.درست است که بسیاری از کوه های گیلان چشمه‌های مختلفی دارند اما بهتر است آب سالم همراه داشته باشید و از آب چشمه‌ها زیاد استفاده نکنید.
  • کوهنوردی کار گروهی است و پیشنهاد می‌کنیم آن را به صورت انفرادی انجام ندهید.بهتر است با یک گروه با تجربه و حرفه‌ای همراه شوید تا کوهنوردی تبدیل به یک تجربه تلخ برای شما نشود.
  • وقتی به مناطق جنگلی می‌رسید تا جایی که می‌توانید به طبیعت احترام بگذارید و آسیبی به آن وارد نکنید.مخصوصاً وقتی آتش روشن می‌کنید حتماً هنگام حرکت آن را خاموش کنید و مانع از این شوید که آتش به تمام جنگل سرایت کند.
  • ترجیحاً یک کیت کمک‌های اولیه داشته باشید تا در شرایط اضطراری دچار چالش نشوید و سریعاً بتوانید مشکل را برطرف کنید.

 

 

کمپ در جنگل

اکثر کوه های گیلان حالت جنگلی دارند و طبیعتاً برای استراحت لازم است در این کوه‌ها کمپینگ بزنید. با این حال برای کمپ در جنگل نمی‌توانید هر جایی را انتخاب کنید و باید سراغ مناطقی بروید که اثرات زیست محیطی کمتری داشته باشند و امنیت آنها قابل اعتماد باشد. از طرفی کمپینگ زدن در جنگل کار هر کسی نیست و ترجیحاً بهتر است با یک گروه حرفه‌ای همراه باشید تا اصول کمپ زدن در جنگل را از آنها یاد بگیرید. اگر قرار است شب را در جنگل بمانید حتماً علاوه بر چادر کمپینگ یک کیسه خواب همراه خود داشته باشید و تمامی لوازم مورد نیاز زندگی در کمپینگ را همراه خودتان ببرید. البته بار خود را زیاد سنگین نکنید و صرفاً وسایل ضروری را همراه داشته باشید.

 

 

جمع بندی

کوهنوردی در کوه های گیلان تجربه متفاوتی برای کوهنوردان خواهد بود. کوه‌های متعددی در این استان هستند که آنها را بررسی کردیم و با معروف‌ترین کوه های گیلان آشنا شدیم. اگر می‌خواهید صعود در کوه های گیلان برای شما تبدیل به یک تجربه تلخ و ناگوار نشود حداقل تجربه‌های اول خودتان را با یک تیم حرفه‌ای و مجرب انجام دهید. سعی کنید همه نکاتی که گفتیم را در کوهنوردی رعایت نمایید و تجربه‌ای لذت بخش از کوهنوردی در گیلان زیبا داشته باشید.

 

منبع : havakouh.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *