0

پیش بینی آب و هوا با کمک ابرها

هواشناسی کوهستان
بازدید 2458
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ابرها یکی از مهم ترین منابع برای پیش بینی آب و هوا قبل از صعود می باشند. برای اینکار، شما باید ۱۰ نوع مختلف ابر را به سادگی شناسایی کنید، اما اگر با حفظ کردن اسم ها مشکل دارید فقط این نکته را به خاطر داشته باشید :
“هرچقدر ابرها در قسمت بالاتری از آسمان تشکیل شده باشند ، آب و هوای بهتری در انتظار شما است ! “

ابرهای سیروکومولوس ( Cirrocumulus ) :

سیروکومولوس: ابرهای خاصی هستند که تشخیص آنها تا حدودی دشوار است. در صورت شناسایی صحیح در برخی گونه ها معرف ناپایداری در ساعت های آینده میباشد.

همچنین بخوانید : شناخت آب و هوا در کوهنوردی

ابرهای آلتوکومولوس ( Altocumulus ):

بنا به دلایل مختلفی در شکل های مختلف تشکیل میشوند که باتوجه به نوع تشکیل آنها پیامدهای مختلفی میتواند داشته باشد. اعم از پایداری و ناپایداری.

 

 

ابرهای کومولونیمبوس ( Cumulonimbus ) :

این ابرها شکلی شبیه توده های بزرگ ابر دارند و معمولا باعث ریزش تگرگ، طوفان ، رعد و برق و صاعقه می شوند . سطح بالایی این ابرها شبیه سندان و معمولا مسطح می باشند.

 

ابرهای کومولوس ( Cumulus ) :

ابرهای کومولوس به دلیل ظاهر بزرگ ، سفید و پف کرده شان ،به راحتی قابل تشخیص می باشند. بیشتر از جریان های هم رفتی و بالارونده هوا تشکیل میشوند و در صورت افزایش ضخامت، ویژگی قاعده
ناپایداری میباشد.

 

ابرهای سیروس ( Cirrus ) : 

ابرهای سیروس از مرتفع ترین ابرها در آسمان می باشد. ابرهایی که حالت نخ مانند و رشته رشته دارند که بیشتر معرف ورود به توده هوای گرم هستند به ویژه فصل پاییز و زمستان
و در صورت ضخیم و پوششی شدن، معرف ناپایداری می باشند.

 

ابرهای سیرواستراتوس ( Cirrostratus ) :

این ابرها در شرایط مختلفی تشکیل میشوند ولی بیشتر در طول پاییز و زمستان با افزایش ضخامت و گستردگی بیشتر معرف ناپایداری هوا در ساعات آتی می باشد.

 

ابرهای آلتواستراتوس ( Altostratus ) :

نوعی از ابرهای پوششی هستند که در صورت افزایش ضخامت و محیا بودن شرایط میدانی و سیستمی معرف شرایط جوی ناپایدار در ساعات آینده می باشند.

به یاد داشته باشید اگر این ابرها ظاهر تیره و ضحیم تری به خود بگیرند، یکی از نشانه ای اصلی بارش در ساعت های آینده می باشند.

 

ابرهای نیمبواستراتوس ( Nimbostratus ) :

نوعی از انواع ابرهای پوششی هستند که پتانسیل بارش دارند. ابر های نیمبواستراتوس معمولا برای چندین ساعت در آسمان باقی می مانند.

 

ابرهای استراتوکومولوس ( Stratocumulus ) :

 ابرهای ترکیبی که تاحدودی پوششی و تاحدودی کومولوسی هستند و در شرایط مختلف جو اعم از پایداری و ناپایداری تشکیل میشوند و انواع گوناگونی دارند.

 

ابرهای استراتوس ( Stratus ) :

ابر های استراتوس، یک لایه ی یک دست و شبیه مه می سازند و معمولا باعث ریزش های خفیف (نم نم باران) می شوند.اگر در شبانگاه شکلی ضخیم به خود بگیرند و صبح تمام آسمان را پوشانده باشند ، معمولا آب و هوای خوبی در انتظار شما می باشد !

جهت اطلاع از آب و هوای ، کوه های ایران به سایت هوا کوه مراجعه کنید.

منبع : SectionHiker

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *