21

لیســــت کامل وسایل کوهنوردی و تجهیزات کمپینگ

بازدید 63256
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

تجهیزات و وسایل کوهنوردی اولین و مهم ترین نکته برای کوهنوردی می باشد. هرفرد کوهنورد، باید یک لیست از لوازم مورد نیاز را با توجه به شرایط و برنامه‌های خود در کوهنوردی تهیه کند. در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم کاملی که در کوهنودری لازم دارید آشنا کنیم و چک لیستی از این وسایل کوهنوردی در اختیار شما قرار دهیم.

کمپینگ و پوشش های مناسب کوهپیمایی

برای کوهپیمایی‌هایی که شب را نیز در آن منطقه می‌مانید، یک کوله پشتی ۴۰ لیتری کفایت می‌کند. اما برای کوهپیمایی چند روزه به کوله پشتی با حجم بیشتر نیازمند خواهید بود. یک کاور ضدآب برای کوله پشتی خود تهیه کنید تا تجهیزات کوهنوردی شما از نفوذ آب محفوظ بمانند. چادرهایی به تعداد افراد گروه تهیه کنید. حتما گیره و میخ هایی را تهیه کنید که چادر شما را در سرجای خود محکم و از سرنگونی آن جلوگیری کند. از کاورهای پارچه ای برای جلوگیری از خیس شدن چادرتان در مقابل باران استفاده کنید. بعضی از چادرها دارای زیرانداز نیز می باشند ولی حتما یک زیرانداز کوهنوردی دیگر با خود بیاورید. با تشک های عایق، در حقیقت با یک تیر، دو نشان میزنید. یکی برای طبقه بندی کردن وسایل کوله پشتی تان و دیگری عایقی محکم در شب.

انواع وسایل کوهنوردی و کمپینگ

وسایل کمپینگ

 

به چند دست لباس نیاز داریم؟

سه (۳) دست لباس : یک دست مخصوص بالا رفتن ، یک دست برای ماندن در کمپ و یک دست مخصوص پایین آمدن . می‌توانید آن را به ۲ دست لباس نیز کاهش دهید، یک دست لباس برای بالا رفتن و دیگری نیز برای استفاده در محیط و پایین آمدن. اگر هوا در محیط کمپ شما سرد می شود حتما یک ژاکت و شلوار راحتی با خود همراه داشته باشید. برای سفرهای چند روزه و صعود های بارانی نیز می توانید ۲ دست لباس داشته باشید، پوشش های مخصوص باران در هنگام کوهپیمایی و پوشش‌های خشک و گرم در هنگام کمپ کردن.

ضد آب بودن تجهیزات کوهنوردی

اطمینان حاصل کنیدکه تمام تجهیزات کوهنوردی شما ( به ویژه لباس هایتان ) از نفوذ باران در امان هستند. به این منظور شما نیازی به کوله پشتی‌های گران قیمت ضدآب ندارید، فقط کافی است که لباس هایتان را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. با این وجود، استفاده از تجهیزات کوهنوردی ضدآب بسیار کاربردی و جذاب هستند. از پارچه های تکنولوژی گورتکس برای پوشش های کوهنوردی، کاپشن و بوت های خود که با نشان ضدآب عرضه می شوند استفاده کنید. در غیر اینصورت یک پانچو و یا یک کت بارانی در این مواقع به کمک شما خواهند آمد. همچنین، لباس هایی انتخاب کنید که خیلی راحت خشک می‌شوند و با نفوذ آب و باران سنگین نمی‌شوند. درست به همین منظور است که از پوشش‌هایی با جنس جین به هیچ وجه نباید استفاده کرد!

محافظت در برابر سرما

دو انتخاب دارید: پوشش‌های زیاد به تن کنید و یا پوشش‌های کمتر اما با پارچه های ضخیم استاندارد.
پارچه‌هایی که در برابر سرما مقاوم هستند در هنگام باران و برف مناسب نیستند، مثل ژاکت های پر قو و یا کاپشن‌های ضخیم زمستانی. پس برای آب و هوای سرد زمستانی، بهترین کار همراه داشتن یک پوشش گرم داخلی و یک پوشش ضد آب بیرونی برای در امان ماندن از باران است . (کاپشن های گورتکس) پوشش های گرم کننده مانند کلاه هایی که تمام قسمت های پشتی سر را می پوشانند، دستکش، جوراب و زیرشلواری های جذب انتخاب های خوبی در این آب و هوا هستند. از آنجایی که میزان تحمل سرمای هر فردی متفاوت است، تنها با تجربه این صعودها می‌توان فهمید که به چند لایه پوششی در کوهپیمایی خود نیاز دارید. اگرچه، ۳ یا ۴ دست لباس، میانگین این پوشش‌ها در سرما است .

از پوشش های سبک و آستین بلند و یا “رش گاردها” برای حفاظت از پوستتان در برابر خارها و حشرات استفاده کنید. از رش گارد ها نیز همانطور که از لگینگ ها و تایت ها بر روی لباس زیر خود ( شرت ) استفاده می‌کنید، با پیراهن خود استفاده کنید. گرچه این پوشش‌ها در برابر تابش نور خورشید نیز مزیت‌هایی دارند، توصیه ما استفاده از کرم‌های ضد آفتاب بالایی ۳۰ SPF در محیط‌های آفتابی است.

 

تجهیزات جانبی در کوهنوردی

لوازم کوهنوردی دیگری مانند یک عدد عینک آفتابی برای حفاظت چشمان شما از نورخورشید در ارتفاعات زیاد و باتوم کوهنوردی ( ۲ عدد ) برای مسیر‌هایی ناهموار و شیب دار به شدت کاربردی هستند. باتوم شاید در ابتدای پیمایش زیاد به کار شما نیاید، اما اگر در مسیر دچار گرفتی شدید عضلات شدید و یا پایتان پیچ خورد، تبدیل به یک وسیله ارزشمند خواهد شد.


(لوازم کوهنوردی مورد نیاز در این قسمت)

  • کوله پشتی / کاور باران
  • چادر / زیرانداز / تشک های عایق
  • کیسه خواب
  • بوت های کوهپیمایی / سندل و دمپایی‌های راحتی
  • شلوار‌های کوهنوردی / شلوار‌های سبک
  • زیرپیراهنی‌های گرم / کتان / پشمی
  • پیراهن و لباس‌های آستین بلند
  • ژاکت
  • کت‌های بادشکن
  • پانچو / کت‌های بارانی
  • پوشش‌های یدکی
  • دستکش / کلاه / جوراب‌های ضخیم
  • کلاه های آفتاب گیر / لبه دار
  • باتوم کوهنوردی

خوردن و آشامیدن و آشپزی در کوهستان

نوشیدن آب در کوهنوردی

میزان استفاده خود از آب را در کوهنوردی اول مشخص کنید تا در صعود‌های بعدی دچار مشکل نشوید . به طور کل، یک لیتر آب در مسیر‌های معتدل با تابش خفیف نور خورشید تنها ۲ ساعت برای شما دوام می اورد. پس اگر میانگین فاصله آبی در هر مسیر صعود شما ۴ ساعت باشد، بهتر است که حداقل ۲ الی ۳ لیتر آب به همراه خود داشته باشید تا مقداری از آن را نیز در آشپزی خود استفاده کنید . تجیهزاتی مثل کمل بک ( کیسه آب ) که آب را داخل کوله شما ذخیره می‌کنند بسیار کاربردی هستند. حامل‌های آب بزرگ و در واقع ظرف‌های فشرده شده آبی هستند که می‌توانند به عنوان یک توزیع کننده آب در محیط کمپ استفاده شوند . همچنین می توان از حجم بالای آن ها برای آب گیری از منابع آبی در مسیر استفاده کرد.

خوراکی های مسیر کوهنوردی

این کاملا به شما بستگی دارد که چه نوع مواد غذایی را با خود می آورید و غذای کوهنوردی شما دارای چه نوع مواد اولیه ای باشد! به شخصه خود من سعی می‌کنم یک ترکیب از میوه‌های خشک ( انبه و یا کشمش خشک ) ، مواد انرژی زا ( شکلات ، اوتمیل ها ) ژله‌های خوراکی (JellyACE ) و آب نبات‌ها را به همراه خود ببرم. حواستان به جیب هایتان هم باشد ! بسیاری از کوهنوردها خواراکی‌های خود را مثل بیسکویت های کرم دار ، شکلات و اسمارتیز ها ( ChocNut ، Oreo و M&MS ) را در جیب‌های مخصوص خود (ZIPLOCK) می ریزند. مواد غذایی با کالری پایین مصرف نکنید زیرا شما به انرژی نیازمند هستید !

وعده‌های غذایی در کوه

آشپزی در کوه دیگر به یک امری طبیعی تبدیل شده است . من خودم گوشت، برنج و دیگر مواد غذایی را برای پخت و پز در کوهستان از فروشگاه های نزدیک خانه میخرم . اگر میزان خورد و خوراک شما به کنسرو‌ها بسنده می‌کند، می‌توانید بجای پخت و پز از آن ها استفاده کنید . اما نکته مهم باقی نگذاشتن آثار موادغذایی در طبیعت است ، مانند قوطی‌های حلبی . پختن برنج در کوهستان جز اینکه در ارتفاعات آب زودتر به جوش می آید با پخت و پزآن در شهر هیچ فرقی نمی‌کند. پاستا و سوپ ها نیز به عنوان جایگزین‌های آسانتری برای برنج استفاده می شوند . روغن در آشپزی بسیار مهم است و من همیشه سعی میکنم برای مزه دار و تند کردن غذا از فلفل و یا از پودر‌های آن استفاده کنم.

اجاق کوهنوردی

یکی در از لوازم کوهنوردی و کمپینگ مورد نیاز، اجاق گاز کوهنوردی است. گرچه تعداد زیادی از اجاق‌های چند گانه سوز وجود دارند ،اما بیشتر اجاق‌های کوهنوردی با گاز بوتان کار می‌کنند. مطمئن شوید که به اندازه کافی برای صعود خود سوخت دارید ، یک سیلندر بوتان معمولا برای ۱ الی ۲ وعده غذایی کفایت می‌کند . من معمولا برای هر شب، یک سیلندر می‌اورم و برای اطمینان بیشتر یک عدد سیلندر یدکی نیز با خود همراه دارم. همینطور برای خود اجاق نیز نیاز به یک سیلندر بوتان دارید. آتش روشن کردن در محیط کمپ برای پخت و پز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. یک فندک و یا بسته کبریت را حتما با خود داشته باشید تا اگر شمعک اجاق شما از کار افتاد از آن‌ها استفاده کنید . اگر هنوز اجاق ندارید ما در مقاله ای در سایت بریم کوه شما را برای خرید گاز کوهنوردی راهنمایی میکنیم.

ظروف آشپزی و خورد و خوراک در کوه

ظروف اشپزی شما می‌توانند همان ظروف خورد و خوراک شما در کوهپیمایی باشد. ظروف با کیفت از جنس تیتانیوم و یا ست‌های Kovea cooker بسیار مقرون به صرفه و ارزشمند هستند. همراه خود قاشق، چنگال و کارد به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که همه این‌ها می‌تواند داخل یک چاقوی سوییسی باشد پس به همراه داشتن یکی از آن ها کمک شایانی به صرفه جویی در فضای کوله پشتی می‌کند.

بعد از غذا

اگر میزان آب در دسترس محدود است، می‌توانید ظروف غذا را با استفاده از دستمال و حوله های آغشته به الکل تمیز کنید. به هیچ وجه ظروف را به همراه غذا رها نکنید زیرا در شب مهمان‌هایی مثل موش و دیگر موجودات موذی خواهید داشت! اگر منبع آبی در محیط کمپ شما وجود دارد، شست و شوی خود را پایین رود انجام دهید تا آب را نیز کمتر آلوده کنید.

(لوازم کوهنوردی مورد نیاز در این قسمت)

  • ۲ الی ۳ لیتر آب و یا نوشیدنی / مخزن‌های آب
  • خوراکی‌های مسیر : می‌توانند انرژی زا باشند مانند شکلات و آب نبات‌ها ، میوه‌های خشک
  • برنج / گوشت نیم پخت شده و یا خام
  • نودل‌ها / قهوه‌های فوری
  • روغن / سیر / فلفل و یا پودر آن
  • اجاق‌های کوهنوردی و سوخت آن
  • ظروف پخت و پز و خورد و خوراک
  • قاشق / چنگال / کارد / در باز کن
  • فندک / کبریت
  • کیسه‌های زباله / زیپلاک‌ها (ZIPLOCK)

دستشویی در محیط کوهستان و لوازم بهداشتی

بدون شک ، رفع نیاز‌های شخصی هر فردی حتی در محیط‌های کوهستانی امری غیر قابل اجتناب است. اولین وسیلۀ مورد نیاز برای دستشویی در طبیعت یک بیلچه است ( برای هر گروه یک عدد ). با این بیلچه، حفره ای را در زمین میکنید تا ضایعات خود را دفن کنید. باقی موارد دیگر کاملا بدیهی هستند . استفاده از شامپو‌ها ، صابون‌ها و حوله نیز شاید در آغاز کوهنوردی به کار شما نیاید اما در دوش گرفتن بعد از کوهنوردی حسابی کاربردی و لذت بخش هستند.

(وسایل کوهنوردی مورد نیاز در این قسمت)

  • بیلچه / دستمال کاغذی
  • صابون / شامپو
  • مسواک / خمیر دندان
  • الکل ضدعفونی کننده
  • آینه

گجت ها و تجهیزات ارتباطی کوهنوردی

درست مانند بازی‌های رایانه ای در واقعیت … شما می توانید همانطور که درحال کوهنوردی هستید از گجت های گوناگونی استفاده کنید . ساده ترین آن‌ها چراغ قوه‌ها و هدلامپ‌ها و دوربین‌ها هستند . تقریبا دیگر همه افراد یک دوربین دیجیتال دارند و صد البته بهترین دوربین‌ها برای عکاسی در طبیعت، دروبین های DSLR هستند. برای جهت یابی و تسریع حرکت با خود جی پی اس / ساعت‌های ارتفاع سنج بیاورید. این دو مورد یکی از حیاتی ترین تجهیزات کوهنوردی هستند . اگر نمی‌توانید آن‌ها را تهیه کنید، یک قطب نمای ساده نیز از پس کار برخواهد آمد. برای جهت یابی بدون تجهیزات کوهنوردی حتما مقاله روش های جهت یابی در روز و شب را در سایت مطالعه فرمایید. همیشه یک جفت باطری اضافه نیز همراه خود داشه باشید زیرا هوای سرد، باطری‌ها را زودتر خالی می کند.

(لوازم کوهنوردی مورد نیاز در این قسمت)

  • چراغ قوه / هد لامپ‌ها
  • دوربین دیجیتال / دوربین‌های دوچشمی
  • تلفن همراه / تلفن رادیویی دو طرفه ( واکی تاکی‌ها )
  • جی پی اس / ساعت‌های ارتفاع سنج
  • قطب نما / نقشه‌های توپوگرافی
  • باطری اضافه / حافظه

حفاظت خود در مواقع اوژانسی و چند وسیله دیگر

من همیشه یک دفترچه یادداشت با یک خودکار همراه خود دارم تا بتوانم تجربه کوهنوردی خود را ثبت کنم. این دفترچه و خودکار در مواقع ضروری نیز، بسیار کارآمد است. می‌توانید در مسیر‌های ناشناخته ، مسیر صعود خود را با یک عدد ریبون نشانه گذاری کنید و با یک عدد سوت نیز صدای خود را به دیگر اعضا و یا افراد منطقه برسانید. یک طناب انفرادی در مسیر های شیب دار و برای گذر از رودخانه ها بسیار کاربردی است. کیف کمک‌های اولیه مهم ترین آن‌ها است . اگر بیماری مانند آسم دارید، یادتان نرود حتما داروها و تجهیزات پزشکی خود را همراه خود بیاورید! حتما بر یک تکه کاغذ یک شماره تماس و نوع گروه خونی خود را یادداشت کنید تا اگر کسی شما را بیهوش پیدا کرد، سریعا به شما کمک کند.

یک چاقوی سوییسی می‌تواند به دلایل زیادی در صعود ما مفید واقع شود. دیگر پیشنهاد‌های ما همراه داشتن نوارچسب‌های ضخیم ( برای مهر و موم کردن چادر و کیسه ها ) ، یک عدد ریسمان چند لا (این ریسمان ها بسیار باریک هستند و می توان برای ساخت جارختی، برای اعضا استفاده کرد).

(تجهیزات کوهنوردی مورد نیاز در این قسمت)

  • خودکار / کاغذ / ریبون / سوت
  • اسپری‌های حشره کش / کرم های ضد افتاب با اس پی اف بالای ۳۰
  • کیف کمک‌های اولیه / دارو‌های شخصی
  • طناب‌های چندکاره / طناب‌های باریک
  • نوار برچسب‌های ضخیم
  • چاقوی سوییسی
  • کارت شناسایی به همراه یک شماره تماس نزدیکان / درج گروه خونی برروی کاغذ

در عکس زیر لیست تمام وسایل کوهنوردی و کمپینگ را که در این مقاله نام بردیم نوشته ام، البته بردن این وسایل به برنامه صعود مربوط میباشد و لیستی نیست که برای همه نوع برنامه ای کاربرد داشته باشد.

همانطور که میدانید، کوهنوردی و سفر به طبیعت بر روح و جسم شما تاثیرات بسیار مثبتی میگذارد و برای این تجربه فوق العاده نیاز به لوازم و تجهیزاتی دارید که مطابق با برنامه و سفر شما باشد که در این مقاله یکسری از این لوازم مورد نیاز را گفتیم، شما چه وسیله مهم دیگری به ذهنتان میرسد که در این مقاله گفته نشده است؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. الناز محمدی گفت:

      ممنون از همراهیتون

  1. هادی گفت:

    مهم ترین مورد توی کمپینگ چاقوی مناسبه، چاقوهای ویکتورینوکس البته خیلی خوبن ولی فقط برای رفع احتیاجات کوچیک و شرایط اضطراری کاربرد دارن. همراه داشتن یه چاقوی سایز بزرگ واقعا لازمه. متن خوبی بود استفاده کردم

  2. زهره گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

  3. هانیه گفت:

    خیلی ممنون بابت اطلاعات کاملتون

  4. مسعود گفت:

    با سلام و تشکر از مقاله خوبتون

     به نظرم هندزفری و عینک آفتابی و چایی خیلی نیاز است

  5. سعید گفت:

    سلام ممنون از خیلی ممنون ازین مقاله ای زیباتون بسیار مفید و کامل بود

  6. kyuoshi_21 گفت:

    من نمیخوام خیلی حرفه ای کوهنوردی رو انجام بدم . اگه میشه وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی یکی دو ساعته رو به من ایمیل کنید 

     

    1. حمید رضا رحیمی گفت:

      کوهپیمایی یکی دو ساعته با توجه به فصل و مقصد ، نیازمند تجهیزات خاص هست

  7. مریم گفت:

    عالی بود. ما این هفته داریم مریم توچال و مقاله تون کلی کمکم کرد

  8. سلام کاش زودتر به مقاله شما دست پیدا می کردم ما رفتیم کوه ولی چی شد

  9. Mostafa گفت:

    مناطق ما کوردستان یه عده هستند که واسه هیجان بیشتر هیچ چیزی جزچایی و کتری و تفنگ و چاقو و تبر و دبه برای عسل و نان دیگر هیچ چیزی با خود نمیبرند و تا چند روز در کوه میمانند و از طبیعت تمام استفاده را میکنند مثلا عسل پیدا میکنن یا شکار پرنده انجام میدم و با شاخه های خیس سیخ درست میکنند و یا یه سرپناه موقت از شاخه خشک درختان استفاده میکنند 

    1. زهرا پناهی گفت:

      چه کار جالبی!

  10. مدینه رضازاده گفت:

    با سلام
    به نظر من مقاله کامل و جامع بود
    تشکراز زحمات شما

  11. فاطمه گفت:

    ممنون از توصیه های خوبتون

    1. زهرا پناهی گفت:

      سپاس از همراهی شما

  12. یعقوبی گفت:

    سلام..ممنون از مطالب خوب و بسیار زیبا وضروری و کاربردی مورد استفاده در کوهنوردی

    1. زهرا پناهی گفت:

      درود ممنون از همراهی شما

  13. بهزاد صادقی گفت:

    بسیار عالی وخوب

    1. زهرا پناهی گفت:

      درود و سپاس